رعایت این نکات برای پایه ی اول الزامیست

 

 نکاتی  که برای پایه اول خیلی مهم است:

1-روش به دست گرفتن قلم
2-روش نشستن در هنگام نوشتن
3-فاصله چشم از كاغذ
4-روش قرار دادن كاغذ در مقابل چشم
5-داشتن نور مناسب در هنگام نوشتن
6-لوازم نوشتاري (لوازم التحرير)
7-مشكل دانش آموزان چپ دست
8-ياد دادان حروف از ساده به مشكل
9- تمرين روي تخته سياه
10-تمرين به صورت نقطه چين
11-راهنمايي كردن دانش آموزان موقع نوشتن
12-گرفتن از دست كودك در موقع نوشتن
13-ياد دادن اندازه مناسب حروف و كلمات و هنچنين فاصله ي مناسب كلمات
14-خوانا نويسي
15-خوشنويسي

اختلالات خواندن در کودکان

 

•  مشخصات بالینی کودکان با اختلالات خواندن :

ویژگی های ذیل اغلب در کودکان دارای اختلالات خواندن قابل مشاهده است :
 
 ١- در خواندن شفاهي (قرائت) اشتباهات زيادي دارند.
 
٢-  نارسا مي خوانند(حذف يا اضافه كردن حروف و يا تحريف هاي لغتي).

 ٣- مشكل در تشخيص حروف چاپي دارند(ولي قادر به رونويسي كردن از روي حروف هستند).
 
۴- در دستورالعملهاي پيچيده دستور ضعف دارند(در استنباط و استنتاج).
 
۵- سرعت خواندن آنها كند است.
 
۶- هجي كردن آنها بسيار ضعيف مي باشد.
 
٧- ممكن است يك واژه را از وسط يا انتهاي يك جمله نوشته شده و يا چاپ شده شروع كند.
 
٨- حروف را پس و پيش مي خوانند.
 
٩- مفاهیم کلمات خوانده شده را اغلب فراموش می کنند.
 
١٠- سرعت قرائت آنها كم و غالباً با حداقل فهم همراه است.
 

تعریف پاراگراف یا بند

 

💥تعریف بند (پاراگراف) و نحوه استفاده از آن:

💥بند یا پاراگراف عبارت است از جمله یا مجموعه جمله‌هایی كه فكر واحدی را بیان می‌كند و بین آنها ارتباط و همبستگی لفظی و معنایی بیشتری وجود دارد و روی هم مطلب یا مفهوم كامل و مستقلی را می‌سازد. در هر بند می‌توان یك ایده را گنجانید. همان‌طور كه افكار یا محتوای بندهای هر نوشته ـ ضمن تمایز از یكدیگر ـ باید با هم پیوند نزدیك داشته باشند، اجزای اصلی هر پاراگراف نیز چنین است. هر چه بندهای یك نوشته زیادتر باشند، تنوع، بیشتر، خستگی، كمتر و بهره‌گیری، زیادتر است. گاهی تأثیر روانی این تقسیم‌بندی از نظر كمك به خواننده، بیشتر از تأثیری ظاهری آن است. مثلاً متون قدیمی بر اثر درهم ریختگی جز خستگی و ملالت چیزی برای خواننده به همراه ندارد و پیام و محتوا را دریافت نمی‌كند.

💥بند به نوشته تنوع می‌بخشد و نمی‌گذارد در رشته افكار نویسنده گسستگی به وجود آید. از این رو، می‌گویند: پاراگراف، پرورش منسجم (هماهنگ) یك واحد از یك نوشته است كه با دیگر بندهای آن نوشته پیوند ناگسستنی دارد. اساساً شروع هر پاراگراف، خود، فرصتی است برای خواننده تا تجدید قوا كند، فكر تازه‌ای را در مغز خودش بپذیرد و دفع نكند.
در مورد میزان كوتاهی و بلندی پاراگراف، معیار مشخصی در دست نیست، ولی یك نویسنده مجرب هنگام ارائه مطالب ـ خودآگاه یا ناخوآگاه ـ تشخیص خواهد داد كه بر حسب سنگینی یا سادگی و اهمیت مطالب برای خواننده، چقدر زمان لازم است تا او آن مطالب را خوب دریابد. پس از این تشخیص است كه می‌توان نوشته را به اجزایی تقسیم كرد. 

🚹هر پاراگراف، سه وظیفه اصلی به عهده دارد:
الف) جلب توجه خواننده به موضوع و فكر اصلی نوشته؛
ب) پرورش فكر اصلی نوشته به كمك بندها برای جلوگیری از انحراف فكر خواننده و قطع علاقه او؛
ج) اعلام نتیجه.

👌 با پاراگراف‌بندی، نویسنده خواهد توانست به روشنی، محتوای هر موضوع یا جزء فرعی را به ترتیب زیر هم بنگارد و به خواننده امكان دهد تا پیام و فكر اصلی گزارش یا پژوهش را كه در موضوع و جمله‌های اولیه مقدمه یا متن پرتوافكن است، به سرعت دریابد. گاهی پاراگراف‌های متعدد از نظر نوع پیوند، رابطه علت و معلولی دارند وگاهی افكار متفاوت و مغایری را منتقل می‌كنند؛ گاهی مقایسه دو فكر، دو راه حل مسئله را بر عهده می‌گیرند و گاهی هم پاراگراف‌ها به وسیله عبارات یا جمله‌های ربطی به یكدیگر پیوند می‌خورند.

✅ در مجموع، فواید استفاده از بند یا پاراگراف عبارت است از:
1. شكستن یكنواختی؛
2. كمك به درك تقسیم‌بندی موضوع؛
3. مشخص ساختن جزئی از كل موضوع؛
4. گذاشتن فاصله سفید برای بهتر دیدن؛
5. جلب توجه خواننده به تغییر موضوع یا موضوعات فرعی؛
6. آسانی مراجعه به هر مطلب.

ریشه ی عصبانیت

 

*ریشه‌ی عصبانیت آدم ها از کجاست؟*

بچه ها در سنین کم ، به وسیله‌ی تحقیر، ترساندن، زورگویی، سخت‌گیری بیش از حد و عدم توجه به ضعف‌های بچه، دچار کاهش اعتماد به نفس می‌شوند.

بچه در اثر برخورد خشن، نابهنجار و آزاردهنده‌ی اطرافیانش، نیاز به مدارا کرده و سه راه فرار روبروی خودش می‌بیند:

۱. خود را با دلخواه اطرافیان وفق می‌دهد که در نتیجه سر به راه و توسری‌خور و تابع می‌شود (مهر‌طلب)

۲. خشن، گستاخ، بددهان، فحاش و تند و تیز می‌شود (برتری‌طلب)

۳. سعی می‌کند کمتر با دیگران تماس بگیرد تا کمتر آزار ببیند (عُزلت‌طلب)

بچه هر سه را با هم استفاده می‌کند؛
منتهی بسته به وضع محیطش-بعضی را صریح و بعضی را غیر مستقیم

از برخورد این سه تمایل متغایر، در شخص کشمکشی دائمی ایجاد می‌شود که ریشه تضادهای اساسی رفتاری اش در بزرگسالی میشود.

برگرفته از کتاب
“تضادهای درونی ما”
#کارن_هورنای

پویش (هر روز یک زباله از زمین بردار و در سطل زباله بیندازیم)

 

در کشور سوئد انجمنی هست به نام *"دستِ‌کم روزی یک زباله از روی زمین بردار"*

روزی در تلوزیون سوئد با یکی از مسئولان این انجمن گفت‌و‌گویی صورت گرفت. 
خبرنگار پرسید:
"به نظر شما اگه روزی یک زباله از زمین بردارید، سوئد به بهشت تبدیل می‌شه؟!"

عضو انجمن پاسخ داد: 
" نه، اعضای این انجمن انسان‌های متوهمی نیستند!
 اما ما به این اعتقاد داریم  که؛
 اگه کسی روزی یک زباله از زمین برداره،
خودش هرگز زباله‌ای روی زمین نمی‌اندازه. 
ما آموزش می‌دهیم، اون هم با عمل..." 

*بیاییم ایران را تغییری بدهیم به سمت پاکیزگی...*

آیا نمی توانیم ما هم هر روز یک زباله از زمین برداریم ؟
و زباله بر روی خاک ایران زمین قرار ندهیم ؟ 

به نام و یاد خدا از هم اکنون شروع می کنیم و همرسانی می کنیم 

*ایرانی عزیز از همین الان زباله ای را بردار و هرگز بر خاک ایران زباله نریز*

این پیامی است برای همه ایرانیان... 

این پیام را برای آبادی ایران به اشتراک بگذارید.

*#انجمن پزشکی کوهستان ایران*

*جوانه امید در اکسیر امید*

https://chat.whatsapp.com/HNplWjT3JYrA8kMfucnu1Z

نصایح و پندهای حکیمانه امام رضا علیه السلام

 

✨﷽✨

📝ده پند از امام رضا علیه السلام:

اول: در خوشحال کردن مردم بسیار 
بکوشید تا در قیامت خدا خوشحال تان 
کند.

دوم: تا می توانید سکوت اختیار کنید
که سکوت موجب محبت می شود 
و راهنمای هر خیری است.

سوم: در خواندن سوره حمد استمرار
بورزید که جمیع خیردرامور دنیا و
آخرت درآن گرد آمده است.

چهارم: به روزی اندک خدا راضی باشید 
تا خدا نیز از عمل کم شما راضی باشد.

پنجم: در برقرار کردن صله رحم ثابت 
قدم باشید که بهترین نوع آن خودداری
از آزار خویشاوندان است.

ششم: به کسی که از خدا نمی ترسد 
امید نداشته باشید که نه تعهد دارد،
نه نجابت و نه کرم.

هفتم: بسیار احسان کنید که خداوند 
در قیامت یک نصفه خرما را مانند 
کوه احد بزرگ می کند.

هشتم: حق الناس را رعایت کنید 
که دوستی محمدوآل محمد بدون
آن پذیرفته نیست.

نهم: از بخششی که زیانش برای تو
بیش از سودی است که به دیگران
میرسد، حذر کن.

دهم: بسیارمراقب کردار خودباشید تا 
مورد تهمت واتهام قرار نگیرید،
که در آن صورت حق ملامت ندارید.

 

بر گرفته از 📙تحف العقول، صفحه 443

چگونه به کودکانی که در نوشتن مشکل دارند کمک کنیم؟

چگونه به كودكاني كه نوشتن تكاليف مدرسه خود مشكل دارند كمك كنيم؟

🍀 اول علت یابی کنید , یک مدت دانش آموز  را تحت نظر غیرمستقیم قرار بدهید.

 ببینید آیا تمرکز روی کارش دارد !؟

آیا موقع نوشتن زیاد وول می خورد؟

آیا مدام حواسش پرت اطراف وپیرامونش می شود؟

آیا بین کار مداد را توی دستش مدام جابجا می کند؟

آیا طرز نشستن او اشتباه است که زود خسته می شود؟

آیا زیاد پاک می کند؟

آیا مداد را کم فشار می دهد؟

آیا به مداد زیاد فشار وارد می کند؟

 

✅ تمام این علت ها می‌تواند باعث کند نوشتن او شود، پس اول ریشه یابی کنید. 

 

👌 بعد از علت یابی باید به او کمک کرد تا مشکل او رفع شود و خودبخود نوشتن او تغییر خواهد کرد.

 

💢 پس حواستان باشد‼ تذکر زیاد، جریمه بابت انجام ندادن یک تکلیف، محروم کردن او از علایق در این موارد نه تنها چاره ساز نیست؛ که مشکل او را چندین برابر می کند تا جایی که از تحصیل و مدرسه بيزار مي شود. 

 

✅ اگر زیاد وول می خورد انرژی زیادی دارد ، اول با بازی او را آرام کنید و کمی از انرژی او را با پیاده روی ، رفتن به پارک، دوچرخه سواری ، بالا و پایین پریدن، قایم باشک و.... بسوزانید، بعد بخواهید کارش را انجام بدهد .

 

✅ اگر مداد را در دستش مدام جا به جا می کند ، با ورزشهای کف دست مثل بازو بسته کردن دست، پرتاب توپ ، مچاله کردن کاغذ ، فشار یک بادکنک که داخلش ماسه یا نمک ریخته اید، عضلات کف دست و انگشتان او را قوی کنید

 

✅ اگر تمرکز ندارد، زود حواسش پرت می شود ، هنگام نوشتن محیط را برایش آرام کنید تلویزیون ، سر و صدای اضافه عوامل پرتی حواس را از او دور کنید.

 

✅ اگر طرز نشستن او اشتباه هست ، مکان یا میز و صندلی مناسب را برای او فراهم کنید تا کامل بر نوشتنش تسلط داشته باشد و راحت بنشیند

 

✅ اگر طرز گرفتن مداد او اشتباه هست، کمک کنید کم کم آن را تغییر دهد نه با عصبانیت!

آرام با او حرف بزنید ، کنارش بنشینید ، از زبان مداد برایش سخن بگویید ؛ اخ اخ دارم خفه میشم یکم منو آهسته تر فشار بده ، وای خفه شدم انگشت رو ببر بالا تر و.... 

بر اساس مشکلی که دارد با این کار اورا کمک کنید تا تغییر کند.

 

✅ اگر پاک کن زیاد مصرف می کند و نگران زیبا نوشتن هست ، اول کنار او بنشینید و شروع کنید به تعریف ، به به چه آ قشنگی ، آفرین ، من که نمیتونم به زیبایی تو بنویسم ، آفرین ب رو هم خوب مینویسی، و.. کم کم اعتماد او را نسبت به خودش قوی کنید ، بهار نارنج را شربت کنید بدهید بخورد و بگویید اینو بخور اینقدر زیبا نوشتی ، خستگی شما در برود، پاکن را کم کم بردارید از زبان پاکن بگویید ، اخ خسته شدم بزار یکم برم تو جا مدادی بخوابم و....

ضعیف تمرکز و عدم دقت در املا و ریاضی

 

نشانه های ضعف تمرکز در دانش آموزان:

🌱 کم و زیاد کردن دندانه ها و نقطه ها در نوشتن حروفی مانند: «س،ش،پ»

🌱 به اشتباه افتادن در تشخیص و نوشتن حروف مشابه به جای هم مانند: نوشتن «مجله» به جای کلمه «محله» 

🌱 کم و زیاد کردن سرکش ها و تشدید ها در بعضی کلمات مانند: نوشتن کلمه «گاری» به جای کلمه «کاری» یا اضافه کردن نا به جای تشدید در برخی کلمات.

🌱 اضافه کردن حرفی دلخواه به جای برخی حروف در کلمات مانند: نوشتن «کناری ساحل - کناره ساحل» به جای «کنار ساحل»

🌱 اشتباه در خواندن حروفی که شبیه هم هستند: مانند «غ و ع و ص و ض»

🌱 عدم توجه به علامت ها در انجام عملیات اصلی ریاضی مانند: محاسبه ضرب به جای تقسیم.

🌱 عدم دقت به ستون ها مانند: اشتباه در زیر هم نویسی یکان ها و دهگان ها در دو عبارت و در نتیجه انجام اشتباه عملیات.

🌱 جا انداختن #اعداد، بی دقتی و در نتیجه جا انداختن بعضی اعداد در انجام #عملیات جمع، ضرب و ..