تقویت مهارت گوش دادن در دانش آموزان

 

📣 تقویت مهارت گوش دادن در کودکان و دانش_آموزان
مهارت گوش دادن کودکان به گفته ها و خواسته های والدین و مربیان، عامل مهمی در یادگیری آنان می باشد و پیشرفت در امور آموزشگاهی و زندگی اجتماعی و رابطه ی عاطفی مناسب را به همراه دارد اما متاسفانه برخی کودکان در محیط آموزشگاه و منزل، از این مهارت برخوردار نیستند و در پی آن، با گذشت زمان، دچار آسیب های فراوانی می گردند که جبران و رفع آن ها، وقت و هزینه ی زیادی می طلبد. 

👌در این نوشته چند راهکار که منجر به آموزش و مهارت گوش دادن کودکان می شود، توصیه می گردد.👇

🎈 به مربیان و پدر و مادران توصیه می شود که به منظور تقویت مهارت گوش دادن، هنگام صحبت کردن، تن و ریتم صدای شان را یکنواخت نکنند، بلکه آهنگ صدای شان را کم و زیاد کنند تا خستگی شنیداری کودکان، رفع شود.

🎈بهتر است ابتدا خواسته ها و پیام های خویش را ساده و کوتاه بیان نموده و سعی می کنیم در یک زمان، فقط یک یا دو درخواست از کودک مان داشته باشیم.

🎈سعی کنیم خواسته های مان را به صورت رسا و همراه با احترام و محبت بیان کنیم تا نفوذ معنوی خویش را بر کودکان اعمال نماییم، برای نمونه بگوییم: «پسر عزیزم! بیا کمکت کنم تا با هم میز شام را تمیز کنیم.»

🎈کودکان را عادت دهیم که از رادیو، بیش از تلویزیون استفاده کنند چرا که رادیو در تحریک شنیداری و تقویت مهارت گوش دادن، تاثیر به سزایی دارد؛ به خصوص گوش دادن کودکان به داستان ها و برنامه های کودکانه می تواند در مهارت شنیداری شان موثر باشد.

🎈خواندن یک کتاب داستان کوتاه، تاثیر زیادی در تقویت مهارت گوش دادن کودکان دارد.

🎈اگر کودک تان بیش فعال است، آموزش مهارت گوش دادن به او، بسیار سخت و طاقت فرساست، بنابراین صبر و حوصله کافی لازم دارید.

🎈 اگر کودک تان را برای خرید به فروشگاه می فرستید، فهرست خرید را به دستش ندهید، بلکه ارقام خرید را در یک یا دو مورد محدود کنید و بگذارید در حافظه اش بسپارد، بدین طریق به مرور می توان به تقویت مهارت گوش دادن او پرداخت.

پیامبران

 

󾮛اطلاعاتی در مورد پیامبران(ع)☆󾮜

● 4 نفر از پیامبرانی که عرب.زبان بودند:
- حضرت هود(ع)
- حضرت صالح(ع)
- حضرت شعیب(ع)
- حضرت محمد(ص)

● پیامبرانی که با هم پسرخاله بودند:
- حضرت عیسی(ع) و حضرت یحیی(ع)

● پیامبرانی که هرگز ازدواج نکردند:
- حضرت عیسی(ع)
- حضرت یحیی(ع)

● پیامبرانی که با هم برادر بودند:
- حضرت موسی(ع) و حضرت هارون(ع)
- حضرت اسمائیل(ع) و حضرت اسحاق(ع)

● پیامبرانی که پدر و پسر بودند:
- حضرت ابراهیم(ع) و حضرت اسماعیل(ع)
- حضرت ابراهیم(ع) و حضرت اسحاق(ع)
- حضرت یعقوب(ع) و حضرت یوسف(ع)

● پیامبرانی که در کنار مزار حضرت علی(ع) مدفون هستند:
- حضرت آدم(ع)
- حضرت نوح(ع)
- حضرت صالح(ع)
- حضرت هود(ع)

● پیامبرانی که دو نام داشتند:
- حضرت محمد(ص)- احمد
- حضرت یونس(ع)- ذوالنون
- حضرت عیسی(ع)- مسیح
- حضرت خضر(ع)- ملیقا
- حضرت یعقوب(ع)- اسرائیل
- حضرت یوشع بن نون(ع)- ذوالکفل

● پیامبر اکرم(ص) چند مرتبه به معراج رفتند؟
- 2 مرتبه

● حضرت یونس(ع) چند شبانه.روز در شکم ماهی بودند؟
- 7 شبانه.روز

● تعداد پیامبرانی که در بنی.اسرائیل مبعوث شدند:
- 600 پیامبر

● پیامبرانی که پادشاه روی زمین بودند:
- حضرت سلیمان(ع)
- حضرت ذوالقرنین(ع)

● آخرین پیامبری که وارد بهشت می.شود؟
- حضرت سلیمان(ع)

● پیامبرانی که با هم، هم.عصر بودند؟
- حضرت خضر(ع)
حضرت موسی(ع)
حضرت شعیب(ع)
- حضرت ابراهیم(ع)
‌حضرت لوط(ع)
حضرت یعقوب(ع) 
حضرت یوسف(ع)

● پیامبرانی که مقام امامت هم داشتند؟
- حضرت محمد(ص)
- حضرت ابراهیم(ع)

● کدام پیامبر(ع) در کشور ایران مدفون است؟
- حضرت دانیال نبی(ع) در شهر شوش دانیال

● کدام یک از پیامبران را سر بریدند؟
- حضرت یحیی(ع)

● قبر حضرت موسی(ع) توسط چه کسی کنده شد؟
- حضرت عزرائیل(ع)

● کدام پیامبر(ع) داماد یکی دیگر از پیامبران(ع) بود؟
- حضرت موسی(ع) داماد حضرت شعیب(ع) بود!
󾭶دعا براي يك بار در عمر󾭶

روايت شده از حضرت محمد(ص)
هركس اين دعا را در هر وقت که بخواند گويا:
 360 حج ادا نموده
360 قرآن ختم كرده
360 غلام آزاد نموده
360 دينار صدقه داده
در همان حال حضرت جبرائیل(ع) نیز خطاب به حضرت محمد(ص) فرمودند:
يارسول الله:
هربنده ای از بندگان خدا اين دعارا بخواند
«اگر چه يك بار در عمر»
خداوند به عظمت و حرمت و جلال خود قسم خورده که برای او هفت چيز ضامن ميشوم: 

1-از او فقر و تنگ دستی رفع ميشود 
2-از سوال منكر و نكير در امان ميماند
3- او را به سهولت از پل صراط عبور ميدهم
4-اورا از مرگ ناگهانی محفاظت ميكنم 
5- داخل شدن در جهنم را برای او حرام ميكنم
6-از تنگی قبر او را حفاظت ميكنم 
7- از خشم وغَضَبْ پادشاه ظالم او را امان ميدارم؛

و اين است دعا:

󾬌بِسمِ‌اللّٰهِ الْرَّحمٰنِ‌الْرَّحیم󾬌

لا اله إلا اللهُ الجليلُ الجبّار
لا اله إلا اللهُ الواحدُ القهّار
لا اله إلا اللهُ الكريمُ الستّار
لا اله إلا الله الكبيرُ المُتَعالْ
لا اله إلا الله وَحْدَهُ لا شريكَ لهُ إلَهاً واحداً، ربَّاً و شاهداً، اَحَداً صمداً و نحنُ لهُ مُسْلِمونْ
لا اله إلا اللهُ وحدهُ لا شريك لهُ إلهاً واحداً ربَّا و شاهداً احداً صمداً و نحنُ لهُ عابدونْ
لا اله إلا اللهُ وحدهُ لا شريكَ لهُ إلهاً واحداً ربَّاً و شاهداً احداً صمداً و نحنُ لهُ قانِتونْ
لا اله إلا الله وحدهُ لا شريك لهُ إلهاً واحداً ربَّا و شاهداً احداً صمداً و نحن له صابرونْ
لا اله إلا اللهُ مُحَّمدٌ رسولُ الله
اللهُمَ إليكَ فَوَّضْتُ أمريْ و عليكَ تَوَكَلتُ يا أرحمَ الراحمينْ
«صدق الله و صدق رسول الله الكريم»

این پیام رو در حد توانت منتشركن ؛ الان یه دست میذاری رو دکمه میفرستی و فراموشش میکنی ولی روز قیامت چنان ثوابی برات داره که غافلگیرت میکنه .

مطمين باش󾭊
( و خداوند هرگز خلاف وعده نمیکند) قرآن کریم 󾁁󾁁󾁁󾁁
: آيا مي دانيد فايده گفتن
(بسم الله الرحمن الرحيم)
در آغاز هر كاري چيست؟
اگر شما عادت كنيد كه در ابتداي هر كاري بسم الله الرحمن الرحيم بگوييد ، فردا در روز قيامت وقتي نامه اعمالتان بدستتان داده مي شود
قبل از آنكه آن را بخوانيد
بسم الله الرحمن الرحيم مي گوييد
و ناگهان مي بينيد كه همه گناهانتان
از نامه اعمالتان پاك شده است
مي پرسيد چه شد ؟
در اين زمان ازطرف خداوند
ندايي مي آيد
كه اي بنده ، تو ما را
با نام رحمن و رحيم فراخوانده اي
پس ماهم باتو مقابله به مثل كرده ايم
و گنا هانت را بخشيده ايم


🙏التماس🤲دعا🙏💐💐💐💐

یادگیری به کمک حواس پنجگانه

 

👌یادگیری به کمک حواس پنجگانه انجام می شود 
👇👇👇👇👇👇
حواس پنجگانه شامل بینایی، شنوایی، لامسه، بویایی و چشایی است.

👌 البته نقش برخی از این حواس پررنگ تر و مهم تر است


💥 میزان استفاده از این حواس در افراد مختلف بسیار متفاوت است و همین تفاوت ها ، سبک های یادگیری را بوجود می آورد.

👌 بسته به اینکه یادگیری حسی شما چگونه است و از کدام یک از حواس خود بیشتر در یادگیری بهره می برید ،آن حس ، به عنوان ترجیح یادگیری یا سبک یادگیری شما در نظر گرفته می شود .

👀 ۷۵% یادگیری از طریق کاربرد حس بینایی صورت می گیرد.

👂 ۱۳% یادگیری از طریق کاربرد حس شنوایی صورت می گیرد.

✋ ۶% یادگیری از طریق کاربرد حس لامسه صورت می گیرد.

👃 ۳% یادگیری از طریق کاربرد حس بویایی صورت می گیرد

👄 ۳%یادگیری از طریق کاربرد حس چشایی صورت می گیرد

از علی آموز اخلاص عمل

*کجای قرآن از علی گفته است*

روزی معاویه «لعنة‌الله‌علیه» وارد مکه شد
گروهی بر معاویه وارد شدند و گفتند؟
📢آیا می دانی که ابن عباس تفسیر قرآن می کند؟

معاویه گفت : خب ابن عباس پسر عمه ی پیغمبر بوده او از هاشمیان است
اگر او نکند که تفسیر کند؟

گفتند : آیات را به نفع علی بن ابیطالب تفسیر می کند و ما از این قضیه شاکی هستیم

معاویه گفت : خودم رسما وارد مجلس می شوم و جمع شان را بر هم می زنم

معاویه وارد مجلس تفسیر ابن عباس می شود
ابن عباس با چنان کیفیتی تفسیر آیات می کرد که معاویه هیچ جای اعتراضی برخود ندید
بعد از مجلس معاویه رو به ابن عباس کرد و گفت
ابن عباس تو تفسیر آیات می کنی یا فضائل علی بن ابیطالب را بازگو می کنی؟
ابن عباس گفت
معاویه به من بگو کجای قرآن است که فضائل علی بن ابیطالب نیست؟
از خودت هم سوال می کنم جواب می دهی؟
👇
*🕋انَّما اَنتَ مُنذِرُ و َلِکُلِ قَومِ هاد*
این آیه برای کیست معاویه؟

معاویه گفت
رسول خدا فرمود : منذر این امت منم و هادی وجود علی بن ابیطالب است
ولی ابن عباس حتما باید این آیه را بخوانی؟

ابن عباس گفت
👇
*🕋اِنَّما یُریدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ اَهلَ البَیتِ وَ یُطَهِّرَکُم تَطهیرا*
بگو این آیه برای کیست معاویه؟
معاویه گفت : این هم قصه ی طهارت و عصمت علی بن ابیطالب و اهل بیتش است
درسته ولی حتما باید این را بخوانی؟

ابن عباس گفت
*🕋اِنَّما وَلیُّکُمُ اللهُ وَ رَسولُه وَالَّذینَ یُقیمونَ الصَّلوهَ وَ یُوتونَ الزَّکوةَ وَ هُم رکِعون*
معاویه این آیه برای کیست؟
معاویه گفت : زمانی که علی بن ابیطالب انگشتر در راه خدا داد این آیه بر حق علی نازل شد
قبول دارم
ولی حتما این را باید بخوانی؟

ابن عباس گفت
👇
*🕋عَمَّ یَتَساءَلون عَنِ النَّبَاِ العَظیم*
معاویه بگو این آیه در حق کیست؟
معاویه گفت : رسول خدا فرمود خبر عظیم علی بن ابیطالب است که هم مردم ازش می پرسند و هم من از علی خواهم پرسید
ولی ابن عباس حتما باید این را بخوانی؟

ابن عباس گفت
*🕋وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللهِ جَمیعا وَ لا تَفَرَّقوا*
بگو ببینم این آیه برای کیست؟
معاویه گفت : پیغمبر فرمود؟ حبل الله علی بن ابیطالب است دست به دامن علی بزنید و جای دیگر نروید که گمراه میشوید.
ولی باید همین را تفسیر کنی؟

ابن عباس گفت
👇
*🕋کَفی بِاللهِ شَهیدا بَینی وَ بَینَکُم*
این آیه برای چیست معاویه؟
معاویه گفت : این قصه قصه ی علم علی بن ابیطالب است که خدا همه ی علم جاری رو در سیره ی او تعریف میکند،
ولی لازم است حتما این را بخوانی؟


ابن عباس گفت:
👇
*🕋قُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا و َأَبْنَاءَکُمْ و َنِسَاءَنَا و َنِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ*
بگو به من که این آیه برای کیست؟
معاویه گفت : این هم ماجرای مباهله با اهل نجران است که خدا در این آیه علی بن ابیطالب را نفس پیغمبر میخواند
ولی برای مردم حتما باید همین را بخوانی؟

ابن عباس گفت:
👇
*🕋ساَلَ سائِلٌ بِعَذابِ واقِع*
این آیه برای چیست معاویه؟
معاویه گفت : روز غدیر شخصی نزد رسول خدا آمد و گفت این سخنان از خودت بود یا از خدا؟
پیغمبر فرمود امر رسالت بود شخص رو به پیغمبر کرد و گفت به خدا بگو بر من عذاب وارد کند که تحمل ولایت علی را ندارم و خداوند جلوی همگان دشمن علی را هلاک کرد
ابن عباس قبول دارم
آیا باید فقط همین آیه را بخوانی؟

ابن عباس گفت:
👇
*🕋یا اَیُّهَا الرَّسولُ بَلِّغ ما اُنزِلَ اِلَیک*
این آیه دیگر برای چیست معاویه؟
معاویه گفت : این هم ماجرای ابلاغ ولایت علی بن ابیطالب است قبول دارم
ولی این را حتما باید بازگو کنی؟

ابن عباس گفت
👇
*🕋اَلیومَ اَکمَلتُ لَکُم دینَکُم* معاویه به من بگو این دگر برای کیست؟
معاویه گفت : این آیه هم اکمال دیانت در پرتوی ولایت علی بن ابیطالب است
ولی آیه ای دیگر بخوان نه این را

ابن عباس از جا بلند شد و گفت
معاویه به من بگو کجای قرآن را بخوانم که فضل علی بن ابیطالب نباشد؟
کجا را بخوانم که از علی بیان نشده باشد؟

معاویه گفت : اصلا ابن عباس بخوان
*اِذا زُلزِلَتِ الارض زلزالها*
ابن عباس : این آیه هم فضل علی بن ابیطالب است
معاویه گفت : علی در این آیه دگر چه می کند ابن عباس؟
ابن عباس گفت : نشنیدی بعد از رسول خدا یک سال نگذشته بود که زلزله ای بر مدینه آمد که همه ی مردم از شدت وحشت از خانه به در شده بودند و *علی* در میانشان حاضر شد و خواند این آیه را و پایش را بر زمین کوبید و فرمود:
📢زمین ابوتراب بر تو امر می کند آرام گیر
معاویه که از غضب بر خود می پیچید گفت
ابن عباس راحت بگو تا قرآن باشد
علی هم خواهد بود

📚بحار الانوار ج ۴۴

●جهاد تببین

●تبلیغ غدیر واجب است.


لطفاً در نشر فضائل و مظلومیت امیرالمؤمنین علی علیه السلام ما را یاری کنید🌼

حکایت ابوحنیفه

 

بنام خدا

دو نفر از شیعیان در گذرگاهی از بغداد به مجلس بزرگی رسیدند.
پرسیدند : این مجلس متعلّق به کیست؟
گفتند : مجلس درس امام اعظم ابوحنیفه ! است.
راوی حکایت می گوید : رفیق من که اسمش فضل بن حسن بود و مردی ولایی و متعصّب در مذهب شیعه ، و در عین حال آدمی بحّاث  بود ، گفت :
من می روم و با این مرد مباحثه می کنم و تا او را ملزم و مجاب نکنم از این مکان نمی روم.

گفتم : این بزرگترین عالم اهل سنت است و از عهدۀ بحث با او بر نمی آیی!
گفت : من معتقد به مذهب حقم و حق مغلوب نمی شود.

وارد مجلس شدیم و نشستیم و در یک فرصت مناسب ، فضل از جا برخاست و گفت :
ایها العالم ، من برادری دارم که رافضی است (یعنی شیعه است) و من هر چه می خواهم به او بفهمانم که ابوبکر بعد از پیامبر اکرم ، افضل امّت و خلیفۀ به حق بوده قبول نمی کند و می گوید : علی بن ابیطالب ، افضل و خلیفۀ به حق است.
شما یک دلیل قاطعی به من یاد بدهید که به او بفهمانم و او را به راه راست بیاورم.

ابوحنیفه گفت : به برادرت بگو بهترین و روشن ترین دلیل این است که پیامبر  ص همواره در میدان های جنگ ، آن دو بزرگوار ( ابوبکر و عمر) را کناری می نشاند و علی را مقابل نیزه و شمشیر دشمن می فرستاد ! و این نشان می دهد که آن دو نفر ، محبوب پیامبر بوده اند و چون آن حضرت می خواسته که آنها بعد از خودش جانشین باشند آنها را حفظ می کرد ! و چون علی را دوست نمی داشت ، طردش می کرد ؛ و به میدان می فرستاد تا کشته شود و این بهترین دلیل بر افضلیت ابوبکر و عمر است !

فضل گفت : بله من این را به برادرم می گویم.
ولی او از قرآن به من جواب می دهد که خداوند فرموده است :
«خداوند ، مجاهدین را بر قاعدین و نشستگان برتری داده و اجری بزرگ برای آنان آماده است» 
و به حکم این آیه ، علی چون مجاهد بوده افضل از ابوبکر وعمراست که قاعد( نشسته) بوده اند.

ابوحنیفه گفت : به او بگو از این بهتر می خواهی که ابوبکر و عمر قبرشان کنار قبر پیامبر است ؛ در حالی که قبر علی از قبر پیامبر دور افتاده و در عراق است ! 
فضل گفت : بله این را هم به برادرم می گویم.

امّا او می گوید : آن ها غاصبانه در کنار پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) ، دفن شده اند!
برای این که خداوند فرموده است :
« ای مؤمنان بدون اذن و اجازۀ پیامبر ، داخل خانه اش نشوید…»
و می دانیم که رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) در خانۀ خودش دفن شده و آن دو نفر بدون اذن در خانۀ آن حضرت دفن شده اند و محل دفن ایشان غصبی است.

ابوحنیفه که از این گفتگو سخت ناراحت شده بود تأمّلی کرد و سپس با لحنی تند گفت : به این برادر خبیثت بگو آنها غاصبانه در خانه پیامبر ص دفن نشده اند ! بلکه عایشه و حفصه که دختران آن دو بزرگوار و همسران پیامبر ص بودند و از پیامبر ص مهریه طلبکار بودند ، پدرانشان را در مهریه خودشان دفن کردند ! 

فضل گفت : بله من این مطلب را هم به برادرم گفته ام ، ولی او باز آیه ای برای من می خواند و می گوید : پیامبراعظم (صلی الله علیه و آله ) به همسرانش بدهکار نبوده است. 
برای اینکه خداوند فرموده است :
«ای پیامبر ما همسران تو را که مهرشان را پرداخته ای برای تو حلال کردیم»
طبق این آیه ، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) مهریۀ زن هایش را داده بود و وقتی که از دنیا رفت به زن هایش بدهکار نبوده است.

ابوحنیفه اندکی تأمّل کرد و گفت :
به این برادرت بگو درست است که همسران پیامبر ص  مهریّه طلبکار نبوده اند ، اما سهم الارث که از ماتَرَک پیامبر داشته اند و ماتَرَک (یعنی آنچه پیامبر اکرم بعد از مرگش از خود باقی گذاشته) نیز همین خانه اش بوده و شرعاً سهمی هم از آن خانه به همسرانش می رسد و چون عایشه و حفصه وارث پیامبر ص   بوده اند پدرانشان را در سهم الارث خودشان دفن کرده اند و بنابراین غصبی در کار نبوده است !

فضل گفت : بله من این را هم به برادرم گفته ام.
ولی او می گوید : شما آقایان سنّی ها مگر نمی گویید: پیامبر ارث نمی گذارد و خودتان حدیث نقل می کنید که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرموده است :
«ما پیامبران اصلاً ارث نمی گذاریم و هر چه از ما باقی مانده صدقه است»
پس طبق گفته خودتان عایشه و حفصه سهم الارث نداشته‌اند.
به همان دلیلی که شما حضرت فاطمه علیها السلام را از فدک محروم کردید و گفتید : پیامبر صلی الله علیه وآله ، ارث نمی گذارد آن دو همسر نیز نباید ارث ببرند.

آیا دختر( تنهایادگار رسول الله ص)    از پدر ارث نمی برد اما همسر از شوهر ارث می برد ؟! 
سخن که به اینجا رسید ، ابوحنیفه حسابی از کوره در رفت وبا دشنام و سب و لعن گفت این مرد را بیرون کنید او رافضی است و اصلا برادر ندارد!!!

"روز و شبتون سرشارازانوارالهی"

https://t.me/joinchat/QK1TVHnfoCxFslU0

شخصیت شما جزء کدام دسته است؟

 

*🌹ابزاری ساده جهت سنجش سطح فرهنگ و شخصیت خودمان🌹*

✅ درس ١
انسان‌های بزرگ زودتر از دیگران سلام می‌دهند
انسان‌های متوسط در سلام کردن عجله‌ای ندارند
انسان‌های کوچک اما منتظرند دیگران به آنها سلام کنند

✅ درس ٢
انسان‌های بزرگ اول فکر می‌کنند، بعد حرف می‌زنند
انسان‌های متوسط اول حرف می‌زنند، بعد فکر می‌کنند
انسان‌های کوچک اصلا فکر نمی‌کنند

✅ درس ٣
انسان‌های بزرگ بدی‌های دیگران را فراموش می‌کنند
انسان‌های متوسط خوبی‌های دیگران را فراموش می‌کنند
انسان‌های کوچک فقط خوبی‌های خود را می‌بینند و بدی‌های دیگران را

✅ درس ۴
انسان‌های بزرگ انتقاد پذیرند
انسان‌های متوسط انتقاد گریزند
انسان‌های کوچک انتقاد ستیزند

✅ درس ۵
انسان‌های بزرگ اشتباهات خود را جبران می‌کنند
انسان‌های متوسط اشتباهات خود را تکرار می‌کنند
انسان‌های کوچک اصلا قبول ندارند که در زندگی اشتباه می‌کنند

✅ درس ۶
انسان‌های بزرگ به فکر حفظ جایگاه دیگران هستند
انسان‌های متوسط فقط به فکر حفظ جایگاه خود هستند
انسان‌های کوچک به فکر نابودی جایگاه دیگران هستند

✅ درس  ۷
انسان‌های بزرگ دیگران را تمجید می‌کنند
انسان‌های متوسط دیگران را نظاره می‌کنند
انسان‌های کوچک دیگران را مسخره می‌کنند

✅ درس ۸
انسان‌های بزرگ دایره رفاقت را بزرگ می‌کنند
انسان‌های متوسط دایره رفاقت را حفظ می‌کنند
انسان‌های کوچک دایره رفاقت را نابود می‌کنند

✅ درس ۹
انسان‌های بزرگ پول را خرج دیگران می‌کنند
انسان‌های متوسط پول را خرج خود می‌کنند
انسان‌های کوچک اما خود را خرج پول می‌کنند

✅ درس ۱۰
انسان‌های بزرگ وحدت ایجاد می‌کنند
انسان‌های متوسط وحدت را حفاظت می‌کنند
*انسان‌های کوچک نفاق ایجاد می‌کنند*

✅ همه این انسانها در اطراف ما با ما زندگی می کنند و ما هم جزء یک دسته از این انسانها هستیم. پس سعی کنیم جزء دسته انسانهای بزرگ جامعه باشیم.

*🌹تقدیم به انسانهای بزرگ*🌹

 

بیشتر بدانیم

🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀

🔔نکاتی درباره برخی اختلالات دیکته نویسی:🔔

دانش آموزان زیادی در درس دیکته دچار مشکل هستند و بدون توجه به اینکه چه تعداد کلمه را درست می نویسند، به نسبت تعداد غلط هایی که می نویسند، نمرات کمتری دریافت می کنند. معلمان برای رفع این مشکل به راه هایی متوسل می شوند که اغلب کارساز نیست، مانند:

♦️- سرزنش و تحقیر دانش آموز

♦️- افزایش میزان تکالیف خانه و مدرسه

♦️- نوشتن مکرر شکل صحیح کلماتی که اشتباه نوشته اند.

♦️- کاربرد کلمه مورد نظر در جمله 

البته سرزنش و تحقیر به نتیجه مثبتی نمی انجامد. تکرار و تمرین منجر به این خواهد شد که پس از تلاش و تمرین زیاد شکل صحیح کلمه را یاد بگیرد با این توضیح که این یادگیری مختص همان کلمه بوده و به سایر واژه ها و درس ها ربطی ندارد. واقعیت این است که انواع اشتباهاتی که کودک مرتکب می شود از یک نوع نیستند که بتوان با اتخاذ یک روش همه آن اشتباهات را از بین برد. برای دستیابی به یک راه حل ساده و امیدوار کننده، بهتر است از طبیعی بودن هوش دانش آموزاطمینان حاصل نماییم. اگر دانش آموز در سایر درس ها مانند دانش آموزان عادی باشد، به اجرای آزمون هوش نیازی نداریم. بعد از اطمینان از عادی بودن هوش دانش آموز باید اشتباهات دیکته های متعدد دانش آموزان را از روی دفتر دیکته آن ها یادداشت کنیم و علت یا علل آن اشتباهات را بیابیم:

🔷1- غلط های مربوط به نارسانویسی

🔷2- غلط های مربوط به حافظه دیداری

🔷3- غلط های مربوط به دقت

🔷4- غلط های آموزشی

🔷5- غلط های مربوط به حساسیت شنیداری

🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀

حکایت

سگی نزد شیر آمد وگفت: بامن کشتی بگیر!

شیرسر باز زد..

سگ گفت: نزد تمام سگان خواهم گفت شیر از مقابله بامن می هراسه!

شیرگفت: سرزنش سگان راخوشتر دارم ازاینکه شیران مرا شماتت کنند. که باسگی کشتی گرفته ام!!!!!

نتیجه اینکه باهرکسی دهن به دهن نشین

✭...

اختلالات املا نویسی

 

🔔نکاتی درباره برخی اختلالات دیکته نویسی:🔔

دانش آموزان زیادی در درس دیکته دچار مشکل هستند و بدون توجه به اینکه چه تعداد کلمه را درست می نویسند، به نسبت تعداد غلط هایی که می نویسند، نمرات کمتری دریافت می کنند. معلمان برای رفع این مشکل به راه هایی متوسل می شوند که اغلب کارساز نیست، مانند:

♦️- سرزنش و تحقیر دانش آموز

♦️- افزایش میزان تکالیف خانه و مدرسه

♦️- نوشتن مکرر شکل صحیح کلماتی که اشتباه نوشته اند.

♦️- کاربرد کلمه مورد نظر در جمله 

البته سرزنش و تحقیر به نتیجه مثبتی نمی انجامد. تکرار و تمرین منجر به این خواهد شد که پس از تلاش و تمرین زیاد شکل صحیح کلمه را یاد بگیرد با این توضیح که این یادگیری مختص همان کلمه بوده و به سایر واژه ها و درس ها ربطی ندارد. واقعیت این است که انواع اشتباهاتی که کودک مرتکب می شود از یک نوع نیستند که بتوان با اتخاذ یک روش همه آن اشتباهات را از بین برد. برای دستیابی به یک راه حل ساده و امیدوار کننده، بهتر است از طبیعی بودن هوش دانش آموزاطمینان حاصل نماییم. اگر دانش آموز در سایر درس ها مانند دانش آموزان عادی باشد، به اجرای آزمون هوش نیازی نداریم. بعد از اطمینان از عادی بودن هوش دانش آموز باید اشتباهات دیکته های متعدد دانش آموزان را از روی دفتر دیکته آن ها یادداشت کنیم و علت یا علل آن اشتباهات را بیابیم:

🔷1- غلط های مربوط به نارسانویسی

🔷2- غلط های مربوط به حافظه دیداری

🔷3- غلط های مربوط به دقت

🔷4- غلط های آموزشی

🔷5- غلط های مربوط به حساسیت شنیداری

🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀

دانستنی های زیبا در مورد زبان فارسی

دانستنی‌های جالب دربارهٔ زبان فارسى￸
زبان فارسى در ٢٩ كشور جهان صحبت میشه که در ردیف ششم بعد از زبان اسپانيايى و قبل از زبان آلمانى از نظر تعداد كشورهایی که توی اونها فارسى صحبت می‌کنند رده‌بندى شده
زبان فارسى دومین زبان كلاسيک جهان بعد از زبان يونانى شناخته شده و همهٔ ويژگی‌هاى يک زبان كلاسيک رو داره.￸

زبان ‌هاى لاتين و سانسكريت در رديف‌هاى سوم و چهارم قرار دارند.￸
زبان فارسى از نظر تنوع مَثَل (ضرب‌المثل) بین سه کشور اول دنیاست
زبان فارسی از نظر دامنه و تنوع واژه‌ها يكى از پرمايه ‌ترين و بزرگترين زبان های دنیاست
در كمتر زبانى فرهنگ لغاتى مثل لغت نامه ی ١٨ جلدی دهخدا و يا فرهنگ معين در ۶ جلد ديده ￵میشه
زبان فارسى توانايى ساختن ۲۲۵ ميليون واژه را داره كه در ميان زبان‌هاى گيتى بى همتاست
زبان فارسی یازدهمین زبان پرکاربرد در محتوای وب و اینترنته
زبان فارسى از لحاظ قدمت، يک سده از لاتين و دوازده سده از انگليسى جلوتره
از ده شاعر برتر جهان پنج نفر از آنها فارسی زبانند
آخرین نکته هم اینکه زبان فارسی تنها زبانی هست که میشه 19 تا فعل رو کنار هم گفت و جمله ی معنی دار داشته باشیم￸
مثلا : داشتم میرفتم دیدم گرفته نشسته گفتم بذار بپرسم ببینم میاد نمیاد دیدم میگه نمیخوام بیام میخوام برم بگیرم بخوابم￸
کسی اینو بخواد ترجمه کنه رباط صلیبی مغزش پاره میشه￸
قدر زبان فارسی را با درست فارسی صحبت كردن و یاد دادن درست به بچه هامون و املای صحیح لغات بدونيم و آن را گرامی بداريم￸
******
جالب است بدانید در زبان فارسی "جدایی جنسی" وجود ندارد
مثلا ضمیر سوم شخص "او" شامل زن و مرد میشود
بر خلاف زبان‌های لاتین و عربی
در زبان فارسی، اگر جایی تاکید بر جنسیت باشد، اولویت با زنان است￸
بر خلاف زبانهای لاتین و اروپایی
ما میگوییم:
زن و شوهر
بجای:
husband and wife
ما میگوییم:
خواهر و برادر
بجای:
brother and sister
ما میگوییم:
زن و مرد
بجای:
men an women
حتی ما میگوییم:
زن و شوهر
یعنی مرد در ارتباط با همسر هویت "شوهر" پیدا می‌کند. ولی هویت "زن" دست نمیخورد
بجای اینکه بگوییم:
man and wife
ما نمیگوئیم: mankind،
می گوئیم: بشریت￸
ما هرگز در تاریخ و ادبیات مان به جنسیت اهمیت نداده‌ایم￸
اگر جایی لازم شده، زنان را در اولویت قرار داده‌ایم
حتی در زبان فارسی، "زن" یک واژه و مفهوم مستقل هست
نه مثل wo/man (زائده‌ای کنار مرد)
و اگر بدون تعصب و غرور ملی نیک بنگریم، در اکثر اقوام ایرانی، زن و مرد دوشادوش هم کار میکنند و نسبت به دیگری برتری ندارند￸
در شاهنامه حکیم فردوسی نیز در بسیاری از ابیات استاد طوس، زنان را اکرام و تمجید کرده است و شاید به همین دلیل است که ما وطن را مادر (زن) و نام دخترانمان را (ایران) میگذاریم￸￸

فرهنگ و تمدن و انسانیت به این میگن￸

پاینده باد ایران🌹💖

۷ عادت صبحگاهی برای عملکرد بهتر مغز

 

۷ تا عادت برای عملکرد بهتر مغز در صبح🧠

▫️تلاش برای به یاد آوردن خواب هایی که دیدیم؛ برای بهبود عملکرد مغز مفیده

▫️بعد از بیداری؛ مرتب کردن تخت خواب، که اولین عمل فیزیکی در روز حساب میشه به مغز ما یاد میده تا در طول روز کارها رو با نظم بیشتری انجام بدیم

▫️مسواک زدن با دست مخالف: باعث میشه قسمت‌هایی از مغز که زیاد از اونها استفاده نمیکنم فعال بشن

▫️آب بنوشید: نوشیدن آب کافی بعد از چند ساعت خواب برای بهبود عملکرد مغز مفیده!

▫️دوش آب سرد؛ باعث میشود مغز در حالت امواج تتا قرار بگیره که باعث آرامش، خلاقیت و شفافی ذهن میشه!

▫️صرف صبحانه با طبع گرم

▫️نوشتن: نوشتن در هنگام صبح (هرچند کوتاه) باعث خلوتی و شماست ذهن میشود!

سه صلوات پر فضیلت در روز جمعه

 

*این سه صلوات پرفضیلت رو از دست ندیم*

👌 مخصوص ظهر و عصر جمعه

➊ صلوات جهت پاک شدن از تمام گناهان

💎 امام صادق علیه السّلام در فضیلت این صلوات فرمودند:
 به خدا قسم از گناهان بیرون می‌آیی، مانند روزی که از مادر متولد شده‌ای.

 📖  صلَوَاتُُ اَللَّهِ وَ صَلَوَاتُُ مَلاَئِكَتِهِ وَ أَنْبِيَائِهِ وَ رُسُلِهِ وَ جَمِيعِ خَلْقِهِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اَلسَّلاَمُ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمْ وَ۹۰ رَحْمَةُ اَللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ

➋ صلواتی که انسان را یک هفته در امان دارد 

💎 از حضرت صادق علیه السّلام نقل شده که هر کس بعد از نماز ظهر روز جمعه سه مرتبه بگوید:

📖 اللهمَّ اجْعَلْ صَلَواتِکَ وَ صَلَواتِ مَلائِکَتِکَ وَ رُسُلِکَ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلَ مُحَمَّدٍ pop

در امان است تا جمعه دیگر. 

➌ صلواتی که آثارش محیرالعقول است! 

💎 از امام باقر علیه السلام: بعد از نماز عصر روز جمعه بگو آره:
📖 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، اَلْأَوْصِيَاءِ اَلْمَرْضِيِّينَ بِأَفْضَلِ صَلَوَاتِكَ وَ بَارِكْ عَلَيْهِمْ بِأَفْضَلِ بَرَكَاتِكَ وَ اَلسَّلاَمُ عَلَيْهِمْ وَ عَلَى أَرْوَاحِهِمْ وَ أَجْسَادِهِمْ وَ رَحْمَةُ اَللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ. 

هر که چنین گوید، خدا برایش صدهزار حسنه بنویسد، و صدهزار گناه از او پاک کند، و به وسیله آن صدهزار حاجتش را برآورَد، و به وسیله آن او را صدهزار درجه بالا برَد. 

📚 منابع:
➊ معاني الأخبار، ج ۱، ص ۳۶۷
➋ أعلام الدین، ج ۱، ص ۳۶۶
➌ الأمالی (للصدوق)، ج ۱، ص ۳۹۹

 اللھم‌عجݪ‌لولیڪ‌الفࢪج
@Andishypak2

 

چه چیزهایی قلب را نورانی می کنند؟

 

رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) :

✍ پنج چیز قلب را نورانی می‌کند:

1⃣ زیاد قل هوالله احد را خواندن
2⃣ کم خوردن
3⃣ نشستن با علماء
4⃣ نماز شب خواندن
5⃣ رفتن به مساجد

📚 مواعظ العددیه ص۲۵۸

@meerajquran

چرا بعضی از بچه‌ها خیلی حرف می زنند ؟

 

چرا بعضی بچه‌ها خیلی حرف میزنن؟

یکی از مهمترین علت‌های پر حرفی در کودکان، حس کنجکاوی و تمایل به دونستن همه چیز هست. كودكان باهوش زياد سوال ميپرسن. 

یکی دیگه از علت‌های پرحرفی در کودکان، نیاز به جلب توجه هست. 

گاهی ترس کودکان هم باعث میشه زیاد صحبت کنن.

اگه والدین به فرزندشون به اندازه کافی توجه کنن و واسش به طور اختصاصی وقت بذارن، اما باز هم فرزندشون به طور غیر عادی صحبت کنه، باید به دنبال ریشه‌های روانی قضیه بگردن.