ریاضی پایه پنجم

از مهم‌ترین مباحث جدیدی که در ریاضی پایه پنجم تدریس می‌شود:

1. کسرهای بزرگ‌تر از واحد و اعداد مخلوط:

* کسرهای بزرگ‌تر از واحد: در این مبحث، دانش‌آموزان با کسرهایی آشنا می‌شوند که صورت آن‌ها بزرگ‌تر از مخرج است.

* اعداد مخلوط: اعداد مخلوط ترکیبی از یک عدد صحیح و یک کسر هستند و در این پایه، دانش‌آموزان یاد می‌گیرند که چگونه این اعداد را به کسر تبدیل کنند و برعکس.

2. عملیات روی کسرها:

* جمع و تفریق کسرها: دانش‌آموزان در این قسمت یاد می‌گیرند که چگونه کسرها با مخرج‌های مساوی و نامساوی را با هم جمع و تفریق کنند.

* ضرب و تقسیم کسرها: مفاهیم ضرب و تقسیم کسرها به صورت ساده و کاربردی آموزش داده می‌شود.

3. نسبت و تناسب:

* نسبت: مفهوم نسبت به عنوان مقایسه دو کمیت با هم معرفی می‌شود.

* تناسب: تناسب به برابری دو نسبت گفته می‌شود و در حل مسائل مختلف کاربرد دارد.

4. درصد:

* مفهوم درصد: دانش‌آموزان با مفهوم درصد آشنا می‌شوند و یاد می‌گیرند که چگونه درصد یک عدد را پیدا کنند.

* کاربرد درصد: درصد در زندگی روزمره کاربردهای فراوانی دارد و دانش‌آموزان با مثال‌های مختلف با این مفهوم آشنا می‌شوند.

5. هندسه:

* مساحت و محیط شکل‌ها: محاسبه مساحت و محیط شکل‌های مختلف مانند مستطیل، مربع، مثلث و دایره آموزش داده می‌شود.

* حجم مکعب و مکعب مستطیل: مفهوم حجم و نحوه محاسبه حجم مکعب و مکعب مستطیل آموزش داده می‌شود.

6. آمار و احتمال:

* جمع‌آوری داده‌ها: دانش‌آموزان یاد می‌گیرند که چگونه داده‌ها را جمع‌آوری و طبقه‌بندی کنند.

* نمودارها: انواع نمودارها مانند نمودار ستونی، نمودار خطی و نمودار دایره‌ای معرفی می‌شود.

* احتمال: مفهوم احتمال به عنوان شانس وقوع یک رویداد معرفی می‌شود.

ریاضی پایه پنجم

نکات مهم ریاضی برای ورود به پایه پنجم! این پایه، پایه بسیار مهمی در یادگیری ریاضی است.

* اعداد و ارقام: اطمینان حاصل کنید که به خوبی اعداد بزرگ را می‌خوانید، می‌نویسید و با ارزش مکانی آن‌ها آشنا هستید.

* عملیات اصلی: جمع، تفریق، ضرب و تقسیم را به طور کامل یاد بگیرید و در حل مسائل مختلف از آن‌ها استفاده کنید.

* کسر و اعشار: مفهوم کسر و اعشار را درک کنید و بتوانید آن‌ها را با هم مقایسه و عملیات روی آن‌ها انجام دهید.

* اندازه‌گیری: واحدهای اندازه‌گیری طول، وزن، حجم و زمان را بشناسید و تبدیلات بین آن‌ها را انجام دهید.

* شکل‌ها: انواع شکل‌های هندسی را بشناسید و ویژگی‌های آن‌ها را بدانید.

* حل مسئله‌های متنوع: سعی کنید مسئله‌های مختلف را حل کنید تا مهارت‌های حل مسئله خود را تقویت کنید☺️

آموزش ریاضی ( ردیف )

آموزش_ردیف

- بچه ها عروسک دوست دارین ؟

دخترا بله ، برای پسرها بگید فکر کنید می خواید خواهر یا برادر کوچولوتونو بخوابونید.

- یه عروسک رو بغلتون بگیرید و بگید بچه ها عروسک چطور تو بغل تون خوابیده ؟

از کدوم طرفه ؟

-آفرین از راست به چپ یا چپ به راست

- عالیه به این مدل میگن «ردیفی»

🟩🟧🟨🟦

-حالا تو کلاس بگردین و هر چی ردیف می‌بینین رو پیدا کنین.

- خانم میزمون 👏

-لبه ی پایین تخته👏

-زمین👏

- خط کش رو مدل ردیف میگیره 👏

- پایین تابلو👏

-تخته پاک کن 👏...

-عالی آفرین به همه

حالا بیاین برای اینم شعر بخونیم.

عروسک ها رو بغل تون بگیرین (تصور کنن عروسک دارند ).

شعر_ردیف

ردیف مثله یه نی نیه کوچولو 👶

خوابیده تو تخت خواب🛏

از راست به چپ 👈

از چپ به راست 👉

❌ شعر را با علائم مرتب تکرار کنید.

آموزش ستون و ردیف

برای آموزش جدول شگفت انگیز که یکی از مباحث مهم پایه اوله ، باید از آموزش ستون و ردیف آغاز کنیم.

آموزش_ستون
از بچه ها بخواید که تو ذهنشون یک درخت رو تصور کنن یا نقاشی درختی رو روی تخته بکشید یا نشون بدید ،بعد بپرسید :
- بچه ها مدل ایستادن درختو با دستتون نشون بدین
👆 👆 بچه ها دستشون رو به این صورت میگیرند.
- آفرین کاملا درسته ، پس درخت مثل ما که ایستادیم ، قرار گرفته یعنی از بالا به پایین
به این مدل ایستادن درخت میگن « ستونی»
خوب بیاین به اطرافتون نکاه کنید و هر چی که ستونی مثل درخت ایستاده رو پیدا کنید و نشونم بدین .
- بچه ها شروع می کنن:
لبه ی تخته 👏
پایه های میز👏
کنار دیوار👏
کنار در👏
کنارتابلوها👏
حواس جمع ها مداد یا کتابشون رو نشون میدن👏👏

-بسیار عالی بچه ها بیاین یک شعر هم براش یاد بگیریم :

🟥
🟪
🟨

شعر_ستون

ستون مثل درخته🌲
ایستاده رویه زمین
از بالا به پایین👇
از پایین به بالا👆

❌ شعر را مرتب تکرار کنید ، با علائم اجرا کنید تا کاملا تثبیت بشه .

حل مسئله

حل مسئله، مهارتی مهم در درس ریاضی است.

اهداف

دانش آموزان قادر خواهند شد:

مجموعه ای از راهبردهای مناسب را در حل مسائل انتخاب كرده و بكار گیرند.

فرآیند حل مسئله ریاضی را بازبینی و كنترل نمایند و در آن بیندیشند.

با دیگران بصورت منطقی و واضح در باره ی مسیر فکریشان گفت وگو کنند.

راهکارهای مناسب برای حل مسئله در سطح آموزش عمومی عبارتند از:

۱. رسم شکل

۲. حدس و آزمایش

۳. الگوسازی

۴. حذف حالت های نامطلوب

۵. الگویابی

۶. حل مسئله ساده تر و مرتبط با مسئله ی اصلی

۷. زیر مسئله

8. روش نمادین

توضیحات بیشتر:

۱. رسم شکل:

حل کردن مسئله با کشیدن شکل یا دیاگرام و یا یک مدل ریاضی.

۲. حدس و آزمایش:

حل کردن مسئله از طریق حدس جواب و آزمایش آن در شرایط مسئله و تصحیح حدس ها با دلایل منطقی برای رسیدن به جواب صحیح.

۳.الگوسازی: برای حل بعضی از مسئله ها باید همه حالت های ممکن را بنویسید. برای این که هیچ حالتی از قلم نیفتد، لازم است آن ها را با نظم، الگو و ترتیبی مشخص بنویسید. الگوسازی به شما کمک می کند تا مطمئن شوید همه حالت ها را نوشته اید. بنابراین در مسئله هایی که لازم است همه جواب ها و پاسخ های ممکن را بنویسید، می توانید از این راهبرد استفاده کنید. با توجّه به نظم و ترتیبی که می سازید، به این راهبرد تفکّر نظام دار نیز می گویند.

۴. حذف حالت نامطلوب: یعنی با حذف حالت های نادرست یک مسئله، کم کم به پاسخ صحیح آن نزدیک شود و تنها حالت درست ممکن به دست آید.

۵. الگویابی:

یعنی با رفتن یک رابطه ی عددی یا هندسی بین داده های مسئله، پاسخ سئوال یا خواسته های مسئله روشن شود.

۶. حل مسئله ی ساده تر و مرتبط با مسئله ی اصلی:

یعنی با ساده کردن مسئله یا در نظر گرفتن حالت خاص و ساده تر مسئله و حل کردن آن به کمک یک الگویابی، مسئله ی ساده را تعمیم داده تا مسئله ی اصلی حل شود.

۷.زیر مسئله:

تبدیل کردن یک مسئله ی پیچیده به چند مسئله کوچک و ساده تر، به طوری که با حل مسئله های کوچک و تقسیم شده، مسئله ی اصلی حل شود.

8. روش نمادین: بسیاری از مسئله ها را می توانیم به کمک نمادهای جبری به یک معادله تبدیل کنیم. در بعضی از مسئله ها هم می توانیم از مدل سازی هندسی استفاده کنیم. تبدیل مسئله به یک شکل هندسی و حل هندسی آن نیز نوعی روش نمادین یا مدل سازی به شمار می رود.

چرا بچه‌های کلاس اول دبستان از نوشتن زود خسته می شوند؟

یکی از پیش نیازهایی که باعث میشه بچه ها دلنشین تر به مدرسه بروند و آغاز سال تحصیلی خوبی را داشته باشند :

آموزش درست دست گرفتن مداد هست.

نو آموزان وقتی مداد رو اشتباه دست بگیرند

زود دستشون خسته میشه،

روی نوشتن کنترل ندارند و بدخط می نویسند

از مشق نوشتن فراری میشن

و ....

سبک های یادگیری دانش آموزان

🔰 انواع سبک‌های یادگیری دانش‌آموزان

از لحاظ شناختی سبک‌های یادگیری در دانش‌آموزان را به سه گروه تقسیم می‌کنند:

1⃣ سبک کلامی: دانش‌آموزانی که هوش کلامی بالاتری دارند و معمولا با یکبار گفتن معلم و شنیدن، یاد گرفته و درس را تکرار می کنند و مطالب را یاد می‌گیرند.

2⃣ سبک تصویری: با گفتن معلم و با شنیدن مطالب مطرح شده یادگیری انجام نمی‌شود یا کامل صورت نمی‌پذیرد بلکه باید با دیدن تصویر از آنچه موضوع یادگیری است، به یادگیری کامل دست یابند.

3⃣ سبک دست‌ورز: با گفتن و شنیدن و دیدن تصاویر باز هم یاد نمی‌گیرد بلکه نیاز به دست ورزی و ساختن با دست خود و یا بازسازی و شیوه عملکردی یاد می‌گیرد.

املای معلم ساخته

🌹🍃آسمان باز، آفتاب زر، باغ های گل رهاوردی برای اردیبهشتی بهشتی
🌹🍃
📕📕املای معلم ساخته 10 درس اول
جهت مرور و یادآوری پایه دوم ابتدایی 📕📕

🌹🍃وقتی کتاب ها و مجله ها را خودمان بخوانیم، آرام در فکر ما پاسخ های مفید و قشنگی آورده می شود.

🌹🍃آموزگار گفت:اگر یک کتاب خانه ی کوچک در مسجد محله ی ما باشد، بچه ها می توانند کارهای خوب و بزرگ انجام دهند.
امام جماعت این پیشنهاد را پذیرفت.

🌹🍃عزیزم اگر ناراحت و بی حوصله باشی باید استراحت کنی تا دوباره سالم و شاداب شوی.

🌹🍃منتظر سلام نباشیم برای اینکه لذت ببریم و همیشه با اخلاق خوب رفتار کنیم اول سلام کنیم.

🌹🍃اگر به نصیحت پدر و مادر گوش کنیم خطرهایی برای ما پیش نمی آید و لبخند صاحب زندگی ما می شود.

آن ها به ما آموزش می دهند که پاکیزه، راست گو، امانت دار و مهربان باشیم.

🌹🍃ما بچه ها تصمیم گرفتیم که کلاسمان شاد و با نشاط بماند.

🌹🍃پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها همیشه سعی می کنند در موقع دعا برای بچه های خود بهترین آرزوها را داشته باشند.

🌹🍃من از آن ها یاد گرفتم که تا صدای اذان را شنیدم به وضوخانه بروم،. وضو بگیرم و نمازم را اول وقت بخوانم.

🌹🍃مادرم می گوید :((دختری که با ایمان و خوش اخلاق باشد هنرمند است زیرا خوب فکر می کند و می تواند هنر های زیبایی خلق کند)).

🌹🍃

در اولین جلسه دیدار معلم با اولیا چه باید گفت ؟

🔸 در اولین جلسه‌ای که با اولیای دانش‌آموزان در مدرسه خواهیم داشت، چه بگوییم؟

🔻روز اول و جلسه اول سال تحصیلی برای معلمان و اولیا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هرچند هم که معلم مشهور و توانایی باشید و یا هرچند هم که اولیا دانش‌آموزان در سطح پایینی از سواد قرار داشته باشند، اعتماد دوطرفه اولین شرط داشتن یکسال بدون دغدغه و ثمر بخش برای دانش‌آموزان خواهدبود. پس در تمام
طول سخنرانی باید تلاش کنید، این اعتماد را از طرف اولیا کسب کنید و متقابلا باید به اولیا اعتماد کنید
اگر شما معلمی باشید انتخاب شده یا انتصاب شده، تفاوتی نمی‌کند، جلسه اول با اولیا دانش‌آموزان، از بسیاری از تنش‌های احتمالی در طول سال تحصیلی جلوگیری می‌کند.

1⃣ صادق اما قاطع باشید:
درگام اول لازم است شما کاملا با اولیا دانش‌آموزان صادق باشید. مغلطه کردن در افعال، تعریف زیادی از عملکرد خود در سال‌های گذشته، بزرگ‌تر جلوه دادن توانایی‌ها، همه عواملی هستند که اعتماد اولیا را از میان می‌برند. اجازه بدهید گذر زمان این اعتماد را به روابط شما و اولیا تقدیم کند. اعتمادی که از راه درستی
عملکرد به دست بیاید، به این آسانی‌ها شکسته نمی‌شود. درکنار صداقت باید قاطع باشید. انتظارات ورودی خود را از دانش‌آموزان به صراحت بیان کنید. اگر تا آغاز سال تحصیلی فرصتی باقیست راهکارهای تقویت مهارت‌ها و آداب اجتماعی را به اولیا آموزش بدهید. هم چنین انتظارات خود را درطول سال تحصیلی از تمام جنبه‌ها یادداشت و برای والدین بازگو کنید. این انتظارات می‌تواند از موارد بهداشتی، انضباطی، درسی و هر مورد دیگر باشد.

2⃣ برنامه‌های خود را به وضوح بیان کنید:
اگر آموزگاری هستید که از قبل برای کل سال خود برنامه‌ریزی کرده اید، مواردی را که به اولیا مربوط می‌شود را در جلسه عنوان کنید. این حق والدین است که با برنامه‌ها و اهداف و انتظارات ورودی و خروجی دانش آموزانشان آشنا باشند. برنامه‌ها را به گونه‌ای طراحی کنید که در تمام طول 8 ماه سال تحصیلی بتوانید آن را ادامه بدهید. نیمه کاره گذاشتن یک برنامه، مخرب تر از مطلق اجرا نکردن یک برنامه است. درصورتی که یک معلم تازه کار هستید در این باره با معلمان با تجربه‌تر مشورت کنید.

3⃣ درباره انتخاب وسایل برای والدین توضیح دهید:
درهرصورت اولیا وسایلی را برای آغاز سال تحصیلی برای فرزندشان در نظر می‌گیرند. انتخاب صحیح و آگاهانه وسایل، علاوه بر صرفه‌ی اقتصادی موجب آرامش کودک در مدرسه و بهبود عملکرد درسی نیز می شوند.
تجربیات خود را برای خرید وسایل و لوازم التحریر در اختیار اولیا قرار بدهید.

5⃣ درباره تغذیه و بهداشت فردی دانش‌آموزان صحبت کنید:
با توجه به حساسیت بالای اولیا بر تغذیه و بهداشت و ایمنی دانش‌آموزان در مدرسه) حتی در مدارس روستایی (والدین را درباره نوع، و حجم تغذیه توجیه کنید. امکانات بهداشتی مدرسه را به آن‌ها نشان بدهید و از آن‌ها بخواهید در فرصت باقی‌مانده اصول استفاده از تغذیه و رعایت بهداشت و ایمنی را در مدرسه به کودکانشان بیاموزند.

5⃣ توضیحاتی درباره ارزشیابی توصیفی بدهید:
درباره ارزشیابی توصیفی برای اولیا توضیح دهید. اغلب خانواده‌ها، ارزشیابی توصیفی را به معنی ارزشیابی نشدن در مدرسه پذیرفته‌اند و بسیار نسبت به آن بدبین هستند. دیدگاه‌های شخصی را دور بریزید و نقاط قوت ارزشیابی توصیفی را برای اولیا توضیح بدهید. این نکته را یادآوری کنید که منابع ارزشیابی توصیفی تنها امتحان نیستند و کلیه عملکردها و فعالیت‌های دانش‌آموزان در طول سال تحصیلی جزء منابع ارزشیابی هستند. از اهمیت آزمون‌ها برای تشخیص نقاط ضعف دانش‌آموزان برای آن‌ها توضیح بدهید و از لزوم برگزاری آزمون‌ها به روش‌های مختلف. سعی کنید دیدگاه اولیاء را نسبت به این موضوع ارتقا ببخشید.

6⃣ زمان بندی ارسال تکلیف

7⃣ در چه مواردی والدین مجاز هستند به دانش‌آموز کمک کنند.

8⃣ چه وسایلی نیاز هست برای درس و مدرسه

9⃣ چه زمانی میتوانند به شما پیام بدهند (نحوه تعامل با معلم)

0⃣1⃣ نظم و انضباط دانش‌آموزان

1⃣1⃣ نحوه نمره دادن

2⃣1⃣ نحوه تدریس، بخصوص برای ریاضی و فارسی

3⃣1⃣ نحوه امتحانات پایان هر فصل یا ماه یا پایان ترم

5⃣1⃣ در چه صورتی مجاز به غیبت هستند و چگونه باید اجازه بگیرند.

6⃣1⃣ آیا دسترسی به گوشی دارند یا خیر(مشخص شود)

7⃣1⃣ اولیا نباید بچه‌ی خود را به زور وادار به درس خواندن کنند بلکه باید آن‌ها را تشویق به درس خواندن کنند.

اختلالات یادگیری و رفع مشکلات آموزشی

آموزش و درمان اختلالات یادگیری:
⬅️ سوال: آیا راست دست یا چپ دست بودن در اختلال یادگیری تأثیر دارد؟


💥 راست یا چپ دست بودن به خودی خود دلیلی برای وجود یا عدم وجود اختلال یادگیری نیست، اما عدم هماهنگی در استفاده از دست‌ها و سایر اعضا می‌تواند در انجام فعالیتها و تعادل تاثیر گذار باشد.

به توضیح زیر توجه کنید 👇
راست یا چپ دست بودن، راست یا چپ پا بودن و همین طور در مورد گوش‌ها و چشم‌ها یک نظریه از بین نظریه هایی است که سعی در توجیه و توضیح بروز اختلال یادگیری دارند.

نظریه برتری جانبی بیان می‌کند که بروز اختلال یادگیری به علت عدم برتری جانبی یا غلبه طرفی است، به این معنا که در عده ای از بچه ها اعضای بدن با یکدیگر هماهنگ نیستند. به عنوان مثال کودک با دست راست می‌نویسد و غذا می‌خورد، اما با پای چپ به توپ ضربه می‌زند و لی لی بازی می کند. یا با گوش چپ گوش می کند. اما بیشتر از چشم راست استفاده می کند.

طرفداران این نظریه می‌گویند که باید به این بچه ها کمک کرد و جهت استفاده از بدن و اعضا را در کودک هماهنگ کرد، تا به این ترتیب اختلال یادگیری اش رفع شود.

درمانگران روش هایی برای تشخیص و درمان این موارد دارند و در صورت نیاز به کار می گیرند.

⭕️ والدین باید توجه کنند که به هیچ عنوان کودکان را مجبور به استفاده از دست راست یا چپ نکنند، چون اختلال یادگیری در بین چپ دست‌ها و راست دست‌ها وجود دارد و به طیف خاصی اختصاص ندارد. و اگر قرار است برتری جانبی انجام شود ، حتما با مشورت با یک درمانگر مجرب انجام شود.چون برخی نظریات حاکی از این هست که برتری دادن دست در سنین بالاتر از ده سالگی ، منجر به بروز مشکلات عصبی و یا تومور و... مغزی خواهد شد (نظر تایید یا رد نمی شود و صرفا جهت اطلاع و احتیاط بیان گردید)


✅اختلال یادگیری در خواندن چه نشانه هایی دارد؟


💥 شایعترین مشکل یادگیری، اختلال در خواندن است. یعنی اگر دانش آموزی به این مشکل دچار باشد، به احتمال قوی در سایر زمینه ها هم دچار اشکال خواهد بود.

💥 مهارت در خواندن، باعث درک بهتر مسائل ریاضی می شود و در نوشتن و دیکته هم کمک کننده است

🔥 انواع مشکلات خواندن 👇

🎈 مشکلات خواندن پایه: که شامل دشواری در درک روابط، صداها، حروف و کلمات می شود.

🎈 مشکلات روان خوانی: که شامل خواندن با سرعت مناسب ، دقیق خواندن و طرز بیان درست می شود.

🎈 مشکلات درک خواندن: که نوعی ناتوانی در فهم معنی کلمات، عبارات و پاراگراف (بندها است؛ یعنی کلمات را پشت سرهم می‌خواند و نظم توقف و شروع ندارد و فقط می‌خواند.

🎈 مشکل در مهارتهای اساسی خواندن؛ خلاصه کردن و دریافت نکات مهم

بچه های با مشکل خواندن بیشتر این مشکلات را دارند مشکل در یادآوری صدای حروف مثلا وقتی حرف «ق» را می‌بیند، صدای آن را به خاطر نمی‌آورد و درست تلفظ نمی کند.

🎈 مشکل در صداکشی کردن واژه‌ها و ترکیب صداها: برای ساختن کلمه مثلا با حروف ب - ا - ر - ا - ن»، نمی‌تواند کلمه «باران» را بسازد و بگوید.

🎈 مشکل در شناسایی واژه‌هایی که شبیه هم هستند : ممکن است واژه «رفته»، «رفت» خوانده شود یا واژه «سنگ»، «سگ»
خوانده شود.

🎈 جابه جا خواندن حروف در کلمه مثلاً واژه «دور»، «رود» خوانده می شود.

🎈 خیلی آهسته و کند خواندن، کند خوانی

الفبای محبت ، املای معلم ساخته، پایه دوم

📕📗الفبای محبت پایان ندارد

املای معلم ساخته درس 11 از کتاب فارسی پایه دوم دبستان تا پایان📗📕

📗هنرمند دنیای بزرگی دارد. کشور ایران هنرمندان نام آوری زیادی دارد.

📕فاصله ی شیراز تا شهر توس زیاد است. اما فردوسی شاعر بزرگ ایران با شاهکار شاهنامه برایم ارزشمند و قابل تعریف است. و در جهان شناخته شده است.

📗اکنون که آفتاب قشنگ صبحگاهی در حیاط مدرسه می تابد، هنگام خداحافظی ما از معلم رسیده است.

📕اینجا یعنی کلاس درس و مدرسه تصویری از صلح و دوستی، راست گویی و امانت داری و تماشای زیبایی ها و لذت از کودکی به نشانه ی سربلندی به ما آموخت.

📗جهان فکر هر کس می تواند نو و زیبا یا کهنه و قدیمی باشد. تحول و شروع تابستان امسال باید باعث تلاش و کوشش و سرانجام، شادابی شود.

📕دریای آبی، خورشید طلایی، جنگل سبز، رود روان، کوه استوار، قطره ی کوچک، ابر تکه تکه نزدیک است ما را طبیعت شناس کند.

📗ما دانشمندان کوچک کلاس دوم با صبر و حوصله به اطراف خود نگاه می کنیم و مراقب هستیم که آسیب نبینیم.

📕📗پروردگار عزیزم ، دوستان و هم کلاسی های خوبم را، معلم، پدر و مادرم را حفظ کن و به آنها تندرستی و توانایی ببخش.

مهارتهای معلمی

💥💥چند توصیه به معلمان جوان💥💥

💥 بهترین وضعیت یک معلم در هنگام تدریس، قرار داشتن در پای تخته کلاس است.

میزان تحرک و جابجایی،بهتر است مختصر، آرام و در محدوده تخته کلاسی باشد!

اینکه مدام قدم بزنیم، و یا درعرض و طول کلاس جابجا بشویم، تمرکز شاگردان را برهم زده و به تدریج حرکت بیش از حد ما، برای دانش آموزان خسته کننده می شود.

گاهی بنا به روش تدریس انتخابی شاید نیاز باشد بین بچه ها هم برویم.

💥بهترین حجم صدا هنگام تدریس:

حجمی متوسط،توام با آرامش و بیان شمرده کلمات است.

جالب نیست دانش آموز تذکردهد: لطفا بلندتر!

و نیز اشتباه است فکر کنیم با فریاد کشیدن مطالب را بهتر به شاگردان فهمانده ایم!

فریاد زدن به هنگام تدریس تدریجا گوش و ذهن آنها را خسته می کند و انرژی معلم را نیز تحلیل می برد.

اگر درس را با فریاد زدن شروع کنیم دیگر تا انتها باید داد بزنیم!..چون دانش آموزان عادت کرده و دیگر به صدای آهسته ما توجه نخواهند کرد!!

حجم متوسط صدا بهترین است...و آنگاه می توان گاهی با بالا بردن یا پایین آوردن صدا توجه بیشتری را ایجاد نماییم...

💥 نگاه معلم باید بر روی صورت تمام دانش آموزان حرکت کند.

در هنگام تدریس فقط بعضی نفرات را نگاه کردن...و یا فقط به در و دیوار کلاس چشم دوختن...اثر منفی داشته و عده ای از شاگردان با این احساس که در دایره توجه قرار ندارند کم کم از دنبال کردن صحبت های ما دور خواهند شد!!

💥 از یاد نبریم دانش آموز بیش از آنکه به مقدار پیشرفت درس در هر جلسه کلاس توجه کند به محتوای مطالب گفته شده دقت می کند...

به عبارت دیگر قبل از آنکه از خود بپرسد در یک جلسه چند صفحه کتاب تدریس شده، از خود می پرسد چه مطالبی را خوب و عمیق یاد گرفته است!

کیفیت آنچه تدریس می کنیم مهمتر از کمیت مطالب گفته شده است...سریع و تند درس دادن مطالب درسی معمولا دانش آموز را دچار اضطراب می کند.

این مطلب به ویژه درجلسات اول شروع برنامه کلاس ها مهمتر است.

💥 بیش از نود درصد دانش آموزان، تخته ای باصفا و زیبا را می پسندند!

از رنگ های متنوع استفاده کنیم....تا جایی که ممکن است مرتب و منظم و خوش خط بنویسیم.

حتی المقدور از یک سمت تخته شروع کرده و به تدریج و منظم کل تخته را پر کنیم...

💥 اخلاق خود را برای شاگردان توضیح ندهیم!

کل توضیحاتی که درباره اخلاق و کاراکتر و انتظارات خودتان می دهید نهایتا نیم ساعت به یاد شاگردان می ماند!

آنها باید اخلاق و منش شما را از روی رفتارتان بفهمند و به خاطر بسپارند ..

یا به عبارت دیگر آنچه را که مستقیم یا غیرمستقیم از رفتار و حرکات شما ببینند به خاطر خواهند سپرد.

💥 دو چیز باعث تمکین،نظم و با اخلاق بودن دانش آموزان در کلاس یک معلم می شود:

اول:علاقه ای که به آن معلم دارند.

دوم:میزان احترامی که برای شخصیت آن معلم قائل هستند.

هیچ یک از دو مورد بالا با زور و اجبار ایجاد نخواهد شد!

دانش آموزان را دوست بدارید تا شما را دوست داشته باشند...

هرچقدر معلم رفتار موقرتری داشته باشد، دانش آموزان نیز ناگزیر بیشتر به او احترام می گذارند.

💥 بدترین اتفاقی که می تواندبرای یک معلم بیافتد خشمگین شدن...فریاد زدن...و خدای ناکرده کلمات نامناسب بر زبان راندن است!!

از نظر دانش آموزان معلمی که نتواند خودش را کنترل کند قدرت کنترل کلاس را نیز نخواهد داشت...

خشمگین شدن و فریاد زدن،شخصیت یک معلم را در نظر کلاس فرو خواهد ریخت!!

💥 با دانش آموز جروبحث نکنیم!

بحث کردن با کودکان و نوجوانان بیش از آنکه آنها را قانع کند از شخصیت و اعتبار معلم می کاهد...

خود را درگیر بحث نکنید...اگر نظری راجع به روش تدریس و یا روش اداره کلاس می دهند به نظرشان احترام بگذارید،با جملات منطقی اما نه خیلی طولانی،جواب هایی هوشمندانه بدهید...اما نگذارید بحث طولانی شود.

💥 در مقابل خطاهای دانش آموزان، بیش از حد حساس نشده و عکس العمل شدید نشان ندهیم.

گاهی یک نگاه معنا دار کافیست...

گاهی یک تذکر دوستانه اما جدی و بصورت انفرادی،مشکل را حل می کند.

گاهی جابجا کردن و تغییر دادن محل نشستن یک دانش آموز،آرامش و سکوت را به کلاس برمی گرداند.

💥 هرچقدر با مطالعه بیشتر و دست پرتر به سر کلاس برویم از احترام بیشتری برخوردار می شویم.

هنر زیبا درس دادن اگر با توان علمی بالا همراه شود معجزه می کند...

💥 از مهمترین نکات مثبت شغل ما سرو کار داشتن با کودکان پر انرژی،با نشاط و سرشار از حس زندگی است.

🌸قدر این موضوع را بدانیم.🍃

─✾࿐༅🍃•⊰ ⃟ ⃟❈🍃༅࿐✾

اهداف بازی با در نوشابه در پیش دبستانی

.

✅اهداف بازی با در نوشابه

🟢هماهنگی بین چشم و دست،

🟢توجه و تمرکز،

🟢تقویت عضلات ظریف دست،

🟢آموزش رنگ،

🟢آموزش حروف الفبا،

🟢آموزش اعداد،

🟢آموزش ریتم و

🟢 توالی را از یک سالگی می‌توان با کودک انجام داد.

آموزش مهارت های ساده ی زندگی به کودکان

مهارتهایی چون بستن دکمه ها ، باز و بسته کردن زیپ، بستن درب نوشابه و بطری آب، گره زدن بند کفش، کشیدن و فشردن از مهارتهای ساده زندگی هستند که تا سالها والدین خود برای کودکان انجام میدهند.

♦️بازی با در بطری برای یادگیری یکی از این مهارتهای ساده زندگی طراحی شده است.

برای این بازی کافیست چند روزی در پلاستیکی بطری‌ها و نوشیدنی‌ها، کرم‌ها و چسب و مواد شوینده و ... و بخش بالای هر بطری را ببرید و جمع آوری کنید.

بازی

تعریف کودک و آنچه باید بدانیم

تعریف کودک در این مقاله میتواند به شما بسیار کمک کند که کودکان را بشناسید و بتوانید با آنها ارتباطی بهتری داشته باشید. همچنین میتوانید با درک بهتر از فرزندان و کودکان خود تربیت بهتری داشته باشید.

در ابتدا باید بدانیم واژه کودک در زبان فارسی معانی مختلفی دارد، از جمله:

انسان نابالغ: این مفهوم رایج‌ترین تعریف کودک است و به فردی اطلاق می‌شود که هنوز به سن بلوغ نرسیده و از نظر جسمی، عقلی و عاطفی به طور کامل رشد نکرده است.

فرزند: این معنا به پسر یا دختر یک فرد اشاره دارد.

نوزاد: به طفلی که تازه متولد شده است، اطلاق می‌شود.

نونهال: به کودکی که تازه راه رفتن را یاد گرفته است، گفته می‌شود.

خردسال: به کودکی که سن کمی دارد، اطلاق می‌شود.

اما تعریف دقیق کودک چیست؟ علم، روانشناسی و اسلام چه دیدگاهی در این باره دارند؟

کودک از نظر علمی

از نظر علمی، کودک به موجودی زنده‌ای گفته می‌شود که از بدو تولد تا رسیدن به بلوغ، مراحل مختلف رشد و تکامل را طی می‌کند. این مراحل شامل رشد جسمانی، عقلانی، عاطفی و اجتماعی است.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) کودک را فردی زیر 18 سال تعریف می‌کند. این تعریف بر اساس معیارهای بیولوژیکی، مانند سطح بلوغ جسمانی و عقلانی، و همچنین معیارهای اجتماعی، مانند سن قانونی و سن ازدواج، بنا شده است.

کودک از جهت روانشناسی

روانشناسان غربی دیدگاه‌های مختلفی در مورد تعریف کودک ارائه داده‌اند. برخی از این دیدگاه‌ها بر جنبه‌های رشدی کودک تمرکز دارند، در حالی که برخی دیگر بر جنبه‌های اجتماعی یا فرهنگی تأکید می‌کنند.

به عنوان مثال، نظریه اریکسون مراحل مختلف رشد روانی-اجتماعی را در دوران کودکی ترسیم می‌کند. طبق این نظریه، کودکان در هر مرحله با چالش‌ها و وظایف خاصی روبرو می‌شوند که باید برای رسیدن به سلامت روانی به آنها غلبه کنند.

گروه بندی کودکان از نظر سنی، رشد و نیازها

در حالی که در زبان فارسی واژه‌های مختلفی برای اشاره به کودکان در سنین مختلف وجود دارد، دسته‌بندی‌های علمی و تخصصی‌تر نیز برای انواع کودکان ارائه شده است.

از نظر سنی:

نوزاد: از بدو تولد تا یک سالگی

نونهال: از یک تا سه سالگی

پیش‌ دبستانی: از سه تا شش سالگی

مدرسه‌ای: از شش تا دوازده سالگی

نوجوان: از دوازده تا هجده سالگی

از نظر رشدی:

نوزاد: دوره وابستگی کامل

نونهال: دوره خودمختاری نوپا

پیش‌ دبستانی: دوره بازی و تخیل

مدرسه‌ای: دوره آموزش رسمی و یادگیری مهارت‌های اجتماعی

نوجوان: دوره بلوغ و هویت‌یابی

از نظر نیازها:

کودکان شیرخوار: به مراقبت و تغذیه ویژه نیاز دارند.

کودکان پیش‌ دبستانی: به آموزش و تعامل اجتماعی نیاز دارند.

کودکان مدرسه‌ای: به آموزش باکیفیت و فرصت‌های یادگیری متنوع نیاز دارند.

نوجوانان: به راهنمایی و حمایت عاطفی و اجتماعی نیاز دارند.

نکات مهم:

عوامل مختلفی مانند فرهنگ، شرایط اجتماعی و اقتصادی و ویژگی‌های فردی می‌توانند در تعریف و دسته‌بندی کودکان نقش داشته باشند.

شناخت کودکان و نیازهای آنها به ما کمک می‌کند تا با آنها به درستی رفتار کرده و محیطی امن و حمایتی برای رشد و شکوفایی آنها فراهم کنیم.

ما در قد و نیم قد سعی می کنیم

محتوای جذاب راجع به کودکان ارائه کنیم.

تفاوت های فردی دانش آموزان

✍نکته مهم:

☘تفاوت های فردی و استعداد دانش آموزان را هنگام آموزش قرآن و بکارگیری خلاقیت در تدریس قرآن ابتدایی در نظر داشته باشید.

ممکن است برخی از دانش آموزان علاقه کمتر یا بیشتری به یادگیری داشته باشد. بنابراین در آموزش قرآن هیچ وقت عجله نکنید.

برای جلوگیری از زدگی و خستگی دانش آموزان از کلاس، حتما اول روخوانی دانش آموزان را تقویت کنید. بعد از روخوانی می توانید مهارت روان خوانی را نیز در آنان افزایش دهید و در نهایت بر روی فصیح خوانی آنان کار کنید.✔️

مراحل روخوانی

✍مراحل سه گانه روخوانی را جدی بگیرید.

روخوانی مقدمه روان خوانی است. و دارای سه مرحله است.

مرحله اول :
پیش خوانی در کلاس :
آیات درس توسط هر دانش آموز بین 3 تا 5 دقیقه خوانده می شود.

مرحله دوم :
خواندن در گروه :
همان آیات توسط دانش آموزان هم میزی بین 3 تا 5 دقیقه برای یکدیگر خوانده می شود.

مرحله سوم :
خواندن برای کلاس :
یک سطر از آیات درس توسط هر یک از دانش آموزان برای کلاس خوانده می شود.

اول، روخوانی؛ سپس، روان خوانی

✔️روخوانی، با کسب مهارت دیداری و روان خوانی با کسب مهارت شنیداری تحقق می یابد؛ لذا تا همه دانش آموزان روخوانی نکرده اند، به مهارت روان خوانی نپردازید.👌

هدفی های قرآنی

✍هدف هاي کلي آموزش قرآن دردوره ابتدايي به شرح زير است:

☘آشنايي با قرآن کريم به عنوان کلام الهي و کتاب آسمان

☘تقويت انس و علاقه به قرآن کريم و يادگيري آن

☘توانايي روخواني قرآن به صورت شمرده وآرام از روي مصحف با رسم الخط آموزشي

☘توانايي خواندن آيات کتاب درسي به صورت روان يا آهنگين

☘آشنايي با قواعد ضروري روخواني قرآن

☘حفظ برخي از سوره هاي کوتاه کتاب درسي

☘آشنايي با برخي از داستانهاي قرآن کريم

☘فراگيري معناي برخي ازکلمات ساده و عبارات کوتاه قرآن

☘تقويت علاقه به شنيدن ، خواندن و فهم معناي آيات قرآن کريم

☘آشنايي با مفهوم برخي از پيام هاي قرآن

قواعد بخش پذیری

⭐️قواعد بخش پذیری بر اعداداز: 1 تا 20

1. همه ی اعداد بر يک بخش پذير هستند.
2. عددی بر 2 بخش پذير است که رقم يکانش بر 2 بخش پذير باشد.(رقم یکان آن زوج،یعنی0,2,4,6,8 باشد.)
3. عددی بر 3 بخش پذير است که مجموع ارقامش بر 3 بخش پذير باشد.
4. عددی بر 4 بخش پذیر است که رقم یکان به اضافه ی 2 برابر رقم دهگان آن بر 4 بخش پذیر باشد.
(عددی بر 4 بخش پذیر است که دو رقم سمت راست آن بر 4 بخش پذیر باشد .)یا به عبارتی دیگر اگر رقم یکان آن 2یا 6بود دهگانش حتماً فردواگر رقم یکان آن 0,4یا8بود دهگانش حتماً زوج باشد.
5. عددی بر 5بخش پذير است که رقم يکانش بر 5 بخش پذير باشدیا رقم یکان آن 0یا 5 باشد.
6. عددی بر 6 بخش پذیر است که بر2 و3 بخش پذیر باشد.
7. عددی بر 7 بخش پذیر است که اگر 2 برابر رقم یکان آن را از عددی که از حذف یکان به دست آمده کم کنیم، حاصل بر7 بخش پذیر باشد.مثال154
4×2=8
15-8=7
7÷7=1
8. عددی بر 8 بخش پذیر است که رقم یکان به اضافه 2 برابررقم دهگان به اضافه ی 4 برابر رقم صدگان آن بر 8 بخش پذیر باشد.
(عددی بر 8 بخش پذیر است که سه رقم سمت راست آن بر 8 بخش پذیر باشد.)مثال 128
8×2=16
2×2=4
1×4=4
16+4+4=24
24÷8=3
9. عددی بر 9 بخش پذيراست که مجموع ارقامش بر9 بخش پذير باشد.
10. عددی بر 10 بخش پذیر است که رقم یکان آن صفر باشد.
11. عددی بر 11 بخش پذیر است که اگر ارقام آن را یک در میان به دو دسته تقسیم کنیم و مجموع ارقام هر دسته را به دست آوریم و سپس دو عدد به دست آمده را از هم کم کنیم عدد حاصل بر 11 بخش پذیر باشد.مثال 253
3+2=5
5-5=0
12. عددی بر 12 بخش پذیر است که بر 3 و 4 بخش پذیر باشد.
13. عددی بر 13 بخش پذیر است که اگر 4 برابر رقم یکان آن را با عددی که از حذف یکان به دست آمده جمع کنیم، حاصل بر 13 بخش پذیر باشد.مثال91
4×1=4
9+4=13
13÷13=1
14. عددی بر 14 بخش پذیر است که بر 2 و 7 بخش پذیر باشد.
15. عددی بر15بخش پذیر است که بر 3 و 5 بخش پذیر باشد.
16. عددی بر 16 بخش پذیر است که چهار رقم سمت راست آن بر 16 بخش پذیر باشد .
17. عددی بر 17 بخش پذیر است که اگر 5 برابر رقم یکان را از عددی که از حذف یکان به دست آمده کم کنیم، عدد بر 17 بخش پذیر باشد.مثال527
7×5=35
52-35=17
17÷17=1
18. عددی بر 18 بخش پذیر است که بر 2 و 9 بخش پذیر باشد.
19. عددی بر 19 بخش پذیر است که اگر 2 برابر رقم یکان آن را با عددی که از حذف یکان به دست آمده جمع کنیم، حاصل بر 19 بخش پذیرباشد.
مثال: عدد 437
7×2=14
14+43=57
57÷19=3
20. عددی بر 20 بخش پذیر است که دو رقم آخر آن بر 10 بخش پذیرو رقم دهگان آن حتماً زوج باشد.
(عددی که دو رقم آخر آن بر 20 بخشپذیر باشد.)مثال 520

نکاتی در مورد ادبیات فارسی

📗درست‌نویسی📗

📕 هرچه قدر 📘

اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

●●"هرچه قدر" از جمله سخن‌های نادرستی است که در رسانه‌ها کم‌ و بیش به کار می‌رود. در حالی که جایگزین درست آن"هرچه" و "هرقدر" است.

اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

●●هرچه قدر گفتم، گوش نکرد. (نادرست)

هرقدر گفتم، گوش نکرد. ( درست)

هرچه گفتم، گوش نکرد. ( درست)

اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

ساعات برنامه ی هفتگی کلاس اول دبستان

💢🌷🌼🌹☘️💠☘️🌹🌼🌷💢
برای تنظیم برنامه ی هفتگی دانش آموزان پایه اول ابتدایی این متن را بخوانید:

*توضیحاتی پیرامونِ برنامه ی هفتگی پایه ی اوّل دبستان:*

*فارسی:* ۱۱ ساعت
۵ ساعت بخوانیم، ۵ ساعت نگارش (بنویسیم)، یک ساعت کتابخوانی

در برنامه هفتگی کلا ۱۱ ساعت فارسی نوشته شود,
*ریاضی:* ۵ ساعت
*علوم:* ۳ ساعت
*هنر:* ۲ ساعت
*ورزش:* ۲ ساعت
*قرآن:* ۲ ساعت که سعی شود در زنگ های اول گنجانده شوند.

🔔♨️📢📣📢📣📢📣📢♨️🔔
*توجّه توجّه توجّه:*

*توجّه ۱:* فارسی و نگارش پشت سر هم باشند تا یک ساعت بخوانیم کار شود و ساعتِ بعد نگارش کارشود. (بنویسیم)

*توجّه ۲:* روزی یک ساعت ریاضی

ریاضی *ساعت آخِر نباشد.* (دانش آموز خسته است و انرژی کافی درک مفاهیم دقیق ریاضی را ندارد.)
*ساعت اوّل هم ترجیحاً نباشد* ولی این انتخاب اجباری نیست. (دلیل: برخی فراگیران گاهی دیر از خواب بیدار می شوند و گاهی دیرتر از بقیه بچه‌ها به کلاس می رسند این استرس ورود به کلاس و ....عدم تمرکز کافی را سبب می شود یا دانش آموز صبحانه نخورده و رمق کافی برای تمرکز لازم را ندارند...)

*توجّه ۳:* هرگز ۲ ساعت پشت سر هم ورزش یا علوم یا قرآن، قرار داده نشوند.

*توجّه ۴* بهتر است که ساعت کتابخوانی، زنگ آخِر باشد که اغلب، حال و هوای خوش تر و بهتری برای دانش آموزان دارد.

تعریف معلم

جدید ترین تعریف که از معلم شده است چنین است :

1- معلم کسی است که با یک یا چند شاگرد یا متعلم به رفتار تعاملی می پردازد و هدفش این است که در وجود متعلم تغییری ایجاد کند، این تغییر به هر نحوی که ایجاد می شود نزد معلم بمثابه یک تغییر هدفمند تعلیمی و تربیتی است.

2- معلم کسی است که به دلیل ارتباط نزدیک با شاگردان می تواند نیاز های آنهانرا تشخیص داده و بر اساس آن با تنظیم مطالب آموزشی به عنوان یک رهبرآموزشی در صنف، جریان یادگیری را رهبری میکند. او میتواند با جهت دادن به یادگیری شاگردان معلومات آنها را افزایش دهد و سر انجام آنها را به حد کمال برساند .

3- معلم کسی است که در فکر رشد و پرورش سالم شخصیت شاگردان خود و بر آورده سا ختن نیاز های روحی و روانی آنان باشد. و یا معلم کسی است که قبل از هر چیز خود را شاگرد می پندارد که تشنه یادگیری است و هر لحظه زندگی اش را در آموزش سپری میکند، بیش از اینکه خود را یک معلم تصور کند باید خود را یک شاگرد یا آموزنده ما دام العمر بپندارد.

در نتیجه میتوانیم بگوییم که معلم مهمترین عامل ایجاد کننده شرایط مطلوب یادگیری ویا د دهی است، که بعد از شاگرد دومین عُنصر مهم نظام آموزش و پرورش به شمارمیرود.

این معلم است که شرایط لازم یادگیری را بین شاگردان و محتوای درسی بوجود می آورد و کار آن غنی سازی همین مضمون است.

معلم از طریق ایجاد حلقه های عاطفی با شاگردان و درک درست تفاوتهای فردی و استعداد های آنها میتواند شاگردان را بسوی یک هدف مطلوب و معیین که همانا بلند بردن سویه علمی شاگردان است سوق میدهد. معلمی نه تنها شغل و پیشه نیست بلکه شوق،علاقه وعشق بوده که پیام آوران و رسولان الهی این منصب را دارا بوده اند و حتی پروردگار مهربان نیز مربی و معلم اولی بشریت بوده است.

از طرف دیگر آدم علیه سلام نخستین دانش آموز مکتب خلقت بود که با تعلیم الهی «اسمای» اشیاء را فرا گرفت و پس از آن فرشتگان به مقام آدم، سر تسلیم فرود آوردند و برمقام عظمت الهی و شخصیت انسانیت تواضع نمودند.معلم پیام آور هدایت، و رهنمای خوب و واحدانیت برای دست یابی به حقیقت و نسیمی صفا بخش در عرصه فکر و فرهنگ انسانی و فرزانه گی خواهد بود.

معلم امانت داری است که انسان امانت اوست. معلم است که انسان را از جهل و نادانی، از ظلمت و تاریکی به سوی دانایی و روشنایی هدایت می کند.

معلمی شغل شریف، انسان سازی و جامعه سازی است، که به عنوان سر پرست دوم شاگردان محسوب می شود و شاگردان میتوانند از او در زندگی رهنمایی گیرند و تقاضای های جامعه نیز با وجود معلم مرتفع خواهد گردید.

معلم الگوی شاگردان است آنچه که در شخصیت معلم جلوه می کند در وجود شاگردان نیز جلوه گر می شود.

در پروسه تدریس رفتار و کردار معلم برای شاگردان از اهمیت خاصی برخوردار است، اغلب برای شاگردان دوره ابتدایی، عمل و رفتار معلم برای شاگردانش معیارمناسبی است و بویژه برای ارزشیابی مطالب، گفته ها، وصایا و رهنمود های او. بنابر این معلم باید در رفتار و اعمالش آنقدر بزرگوار باشد که نمونه و الگوی شاگردش قرار گیرد.

معلم که منحیث پدر معنوی شاگردان در میدان رهبری فکری آنها گام برمیدارد و به عنوان معماران فردا یک کشور را می سازد و میتواند جامعه را از فساد، تباهی و گمراهی پاک و منزه سازد.

معلم چراغ هدایت، کشتی نجات، راهنمای خوبی ها، نیکی ها و هدایتگر و بیدار کننده است، سر نوشت جوامع بشری مرهون سعی و تلاش معلمان است.

معلم عامل موثر در نظام آموزش و پرورش است.

یکی از اساسی ترین عامل مؤثر در نظام آموزش و پرورش، معلم پنداشته میشود. اگر جریان آموزش و پرورش را به کاروانی، تشبیه کنیم، بدون شک معلم قافله سالار این کاروان است. اگر این قافله سالار تمام خم و پیچ ها و فراز و نشیب های مسیر را نداند، کاروان را به بیراهه خواهد برد. پس اگر معلم از دانش علمی و مسلکی برخوردار نباشد، نه تنها اهداف تعلیم و تربیت تحقُق نمی یابد بلکه آموزش و پرورش ماهئیت خود را از دست میدهد. زیرا تربیت انسان نتیجه یک جریان متقابل و بالآخره حاصل عمل مربی و عکس العمل مربی است.

معلمان نقطۀ آغاز و اساس گذار هر تحول در نظام آموزش و پرورش اند. و قادر هستند با دانش و مهارتی که کسب نموده اند، چهرۀ سازمان و سیستم آموزشی یک کشور را دگرگون سازند و فضای مکاتب و آموزش را به فضای محبت، پیشرفت، ترقی، و لذت بخش مبدل کنند و با انتقال میراث فرهنگی به نسل نو خواسته و با استفاده از روشهای مناسب درسی و تربیتی، موجب رشد شخصیت اطفال و نو جوانان را فراهم سازند.

بدون تردید سعادت هر جامعه بستگی مستقیم به تلاش و همت معلمان آن جامعه دارد. معلم به عنوان مدرس و مربی می تواند نقش حساس و کلیدی در این رابطه داشته باشد تا نیروی انسانی کار آمد و خلاق یعنی نو آوری های سود بخش را در جامعه تربیت نماید. چنانچه تجربۀ کشور های پیشرفته جهان به اثبات رسانده اند که کیفیت هر نظام آموزشی وابسته به کیفیت معلمان آن میباشد. هر گاه از پیشرفت های چشمگیری که درساحۀ علم و تخنیک بوجود آمده است سخن بگوییم، نباید نقش معلم را جدا از این پیشرفت ها مطالعه نماییم، و بخاطر داشته باشیم که همه پیشرفت های جهان در همه ساحات مرهون زحمات خستگی ناپذیر معلمان آن جامعه میباشد.

پیش نیاز مفاهیم ریاضی در پایه ی اول دبستان

مفاهيم پيش نياز رياضي (برای ورودی‌های اول)


مفاهیمی که یک مادر یا پدر می تواند قبل از ورود به دبستان با فرزند خود درقالب یک مثال کار کند.👇

🌸- مفهوم اندازه شامل بزرگ، کوچک و مساوي

🌸- مفهوم ارتفاع شامل بلند، کوتاه و مساوي

🌸- مفهوم وزن شامل سنگين، سبک و مساوي

🌸- مفهوم ضخامت شامل چاق، لاغر و هم وزن

🌸- مفهوم قطر شامل پهن، باريک و مساوي

🌸- مفهوم کميت شامل بيش تر، کم تر و مساوي

🌸- مفهوم فاصله شامل دور، نزديک و مساوي

🌸- مفهوم زمان شامل قبل، بعد و هم زمان

🌸- مفهوم دما شامل گرما، سرما و همانند

🌸- مفهوم جهات شامل بالا، پايين، چپ، راست، زير، رو و ...

پیش نیاز نوشتن در پایه‌ی اول دبستان

♦️مهارت های پیش نیاز نوشتن عبارتند از:


۱. رشد عضلات ظریف دست✍

۲. هماهنگی چشم و دست👀🤚

۳. توانایی نگهداشتن ابزارهای نوشتن به صورت صحیح و یا با وسایل کمکی🤏

۴. توانایی شکل دادن نرم و هماهنگ به خطوط بنیادین نوشتاری مثل دایره ها، خطوط منحنی و زاویه ها📈

۵. ادراک حروف شامل توانایی تشخیص شکل ها با توجه به تفاوت ها و شباهت ها؛ استنباط حرکات لازم برای تولید شکل موردنظر🤔

۶. جهت یابی نوشته ها که تجزیه و تحلیل دیداری حروف و کلمات و تشخیص راست و چپ را می طلبد.⬅️➡️

🔵 اگر امسال فرزند کلاس اولی دارید یا دانش آموزی دارید که بدخط می نویسد، حتما موارد فوق را چک کرده و در صورت نیاز در ایام تابستان تمرین کنید.❗️

🌸🦋🌸🦋🌸🦋🌸

روح بزرگ امام حسین علیه السلام

📌 روح که بزرگ شد، تن به زحمت می‌افتد

🔻 روح کوچک به دنبال خواهش‌های تن می رود، هرچه را که تن فرمان بدهد اطاعت می کند. روح کوچک به دنبال لقمه برای بدن می رود اگر چه از راه دریوزگی و تملّق و چاپلوسی باشد. روح کوچک تن به هر ذلت و بدبختی می دهد برای اینکه می خواهد در خانه اش فرش یا مبل داشته باشد، آسایش داشته باشد، خواب راحت داشته باشد.

🔻متنبی می گوید: وقتی که روح بزرگ شد جسم و تن چاره ای ندارد جز آن‌که به دنبال روح بیاید، به زحمت بیفتد و ناراحت شود. #حسین بن علی (ع) یک روح بزرگ و یک روح مقدس است. اساساً روح که بزرگ شد تن به زحمت می افتد. روح بزرگ آرزو می کند که در راه هدفهای الهی و هدف‌های بزرگ خودش کشته شود؛ فرقش شکافته می شود، خدا را شکر می کند روح وقتی که بزرگ شد، خواه ناخواه باید در روز #عاشورا سیصد زخم به بدنش وارد شود.

🔺 آن تنی که در زیر سم اسب‌ها لگدمال می شود، جریمه یک روحیه بزرگ را می دهد، جریمه یک حماسه را می دهد، جریمه حق پرستی را می دهد، جریمه روح شهید را می دهد.

✍ #شهید_مطهری
#امام_حسین
#محرم

🖤 @HAMDARDI_COM