ارزشیابی درس املا
الگوهایی برای ارزشیابی املا
برای ارزشیابی املا، الگوهایی در نظر گرفته شده كه با بهرهگیری از آن به هدف اصلی املا كه آموزش درستنویسی است میرسیم. این الگوها به شرح زیر است:
1- در اوایل سال تحصیلی كه نگارهها تدریس میشوند، معلمان میتوانند چند كلمه را انتخاب كنند و در دستههای صداهای همآواز یا همپایان قرار دهند و با تاكید بر روی یك صدای خاص، آن صدا را با زمینه سایه و روشن از دانشآموزان بخواهند آن را نقاشی كنند كه این كار منجر به هماهنگی چشم و دست آنان میشود و هم اینكه محیطی جذاب و فرحبخش برای دانشآموزان فراهم میشود.
2- به دانشآموزان بگویید با حروف درهم ریخته یك كلمه بنویسند مثلا:ً (س- د - ب) كلمه سبد را بنویسند.
3- استفاده از جملات مصور: چون جملات مصور آموزش توام با نقاشی است و برای دانشآموزان جذاب و فرحبخش خواهد بود.
4- چاپ انگشتی: معلم از شاگردان میخواهد یك یا دو حرف یا كلمه را با استفاده از سرانگشت یا ته مداد و استامپ بنویسد و چون این كار به نوعی به كارگیری ابزار دیگری غیر از مداد در نوشتن است، میتواند برای دانشآموزان جذاب باشد.
5- كامل كردن جملاتی مثل: ایرانی... است.
6- گذاشتن نقطه: معلم كلمه یا جملهای را مینویسد و تكثیر میكند و آنها را در اختیار دانشآموزان قرار میدهد تا نقطهگذاری كنند. این كار برای افزایش دقت دانشآموزان و تقویت حافظه بصری خیلی موثر است و هماینكه به نوعی از نارسانویسی كلمات توسط دانشآموزان جلوگیری میشود. ۷_ تحقیق: معلم از دانشآموز میخواهد كه به كتاب بنویسیم، رجوع و كلمات مورد نظر را پیدا كند و بنویسد این كار یك عمل تحقیقی است و ملاكها میتواند تعداد نقطه، تعداد دندانه، صدای مورد نظر حروف یك شكل و چند صدا باشد.
8- كلمات مورد نظر را روی كارت مینویسیم و از دانشآموزان میخواهیم خوب به آنها نگاه كنند آن را بخوانند و بعد از نگاه كردن به ترتیبی كه دیدهاند آن را بگویند و بعد در دفتر بنویسند. این كار برای تقویت توالی دیداری و حافظه دیداری روش بسیار مناسبی است.
9- نامنویسی: معلم چند تصویر اشیا ملموس و عینی را تكثیر میكند و در اختیار دانشآموزان قرار میدهد تا نام آنها را زیر تصاویر بنویسند. به نوعی این روش كاربرد آموختهها است و هم اینكه زمینهای برای آمادگی دانشآموزان در جملهنویسی میشود.
10- كلمات درهم ریخته: با در اختیار قرار دادن چند كلمه درهم ریخته از آنها میخواهیم جمله را بنویسند كه اینجا هم هدف درست نویسی است و هم به كارگیری قوائد نوشتن جمله و تقویت واژگان لغت در ذهن دانشآموزان.
11- جملهنویسی: با در اختیار قرار دادن كلمات، دانشآموز آنها را در جمله در ابتدا به صورت شفاهی و در آخر به صورت كتبی به كار گیرد.
12- املای تعادل: از دانشآموزان میخواهیم در گروه خود مستقر شوند و یك متن املا از كتاب بنویسیم و در حدود 3 یا 4 جمله تهیه كنند و از گروهی دیگر املا ارزشیابی كنند چون این كار حالت مسابقه دارد برای دانشآموزان جذاب خواهد بود.
13- معلم از جملات مندرج در كتاب بنویسیم متنی را تهیه كند و قبل از ارزشیابی یك بار آن را بخواند بعد جمله به جمله به دانشآموزان بگوید تا بنویسند و نمرهگذاری كند و از روی عملكرد دانشآموزان به آموزش ترتیبی بپردازد.
🌸❤️